Door de veelheid van platforms en devices speelt design een steeds grotere rol in het succes van nieuwe mediadiensten. Niet alleen voor ijzersterke branding en dus herkenbaarheid, maar ook voor het creëren van nieuwe en verleidelijke vormen van interactie. Designers vertelden over de ontwikkelingen tijdens het Cross Media Café Interfaces en Design op 30 mei jl. in het Instituut voor Beeld en Geluid. Moderator: Monique van Dusseldorp.
Met voor de pauze presentaties van: Marco-Paul de Jeu (CapeRock), Alain Dujardin (Greenberry), Pim de Graaff (RIDE Amsterdam) en Justin Kniest (Tam/Tam)
iMMovator en Beeld en Geluid
iMmovator en het Instituut voor Beeld en Geluid zijn de organisatoren van de Cross Media Cafés. Mede namens John Leek van Beeld en Geluid opent Freek van ’t Ooster van iMMovator de middag. Beiden vragen kort aandacht voor activiteiten op hun eigen agenda, of op die van derden, die interessant zouden kunnen zijn voor de professionals in de zaal.
CapeRock maakt merken herkenbaar
Het medialandschap biedt je als merk veel mogelijkheden, maar hoe kun je die benutten? Marco-Paul de Jeu, founder van CapeRock, vertelt hoe CapeRock dat doet. Het bureau is onder meer verantwoordelijk voor de nieuwe branding van Ziggo Sport op alle media en kanalen. De Jeu schetst kort de complexiteit en veelheid van het medialandschap toe, waar je naast de traditionele media te maken hebt met platforms van derde partijen (zoals Android en Apple), met social mediaplatforms en nieuwe technologie als Augmented Reality, Virtual Reality en Watch. “De uitdaging is om een coherente en consistente merkervaring te bieden op elk kanaal dat relevant is voor het publiek.” Hij licht dit toe aan de hand van een case met Joe FM, een Belgisch radiostation dat qua aanbod is vergelijkbaar met Sky Radio, aldus De Jeu. Opdracht was een nieuwe identiteit te ontwikkelen. In het ontwerp koos CapeRock voor een sterke en herkenbare cirkelvorm als visual property, een nieuw logo waarin de ronde vormen zichtbaar zijn en maakte het bureau gebruik van eigentijdse kleurstellingen met limegroen. De cirkelvorm, ook te zien als spotlight, en de kleuren zorgen voor basis designelementen die eenvoudig en herkenbaar te verwerken zijn in het design voor alle kanalen. Voor herkenbaarheid is een visual property (een duidelijk herkenbare vorm) onmisbaar volgens De Jeu: ‘een logo alleen is niet voldoende.’ De resultaten van de rebranding:
Kun je design dankzij sterke designelementen ook je ontwerpen voor de grote verscheidenheid van platforms automatiseren? De Jeu vertelt dat design weliswaar makkelijker wordt, maar nog steeds de inzet van een designer vraagt.
Bekijk hier de presentatie van CapeRock
Bekijk hier de video van CapeRock
Jinek wordt Eva met Greenberry
Greenberry is actief in innovatie en design, onder meer voor de omroepen. Creative Director Alain Dujardin presenteert een case rondom Eva Jinek. Nu de talkshows van Eva Jinek en Jeroen Pauw elkaar elke drie maanden gaan afwisselen, wil KRO/NCRV dat Jinek ook
als ze niet op televisie is, relevant blijft voor de doelgroep en dat het merk Jinek online sterker wordt. Eva Jinek wilde ook minder koud en afstandelijk overkomen.
Dujardin vertelt hoe Greenberry voor het ontwikkelen van nieuwe concepten een beproefde aanpak heeft dat bestaat uit drie componenten. De eerste is ‘allen’: alle betrokkenen moeten bij de ontwikkeling betrokken moeten zijn. In dit geval dus ook hoofdredacteur Hans Laroes en Eva Jinek zelf, wat volgens Dujardin al een groot deel van het succes bepaalde. Tweede component is ‘co-creatie’ (echt samenwerken) en de derde ‘pressure cooker’: onder tijdsdruk werken en keuzes maken.
Dit leidde tot het online concept: ‘Eva haalt je uit de informatiebubbel’. Eva Jinek geeft je een andere kijk op het nieuws via een online nieuwsplatform met zorgvuldig geselecteerde artikelen. Volgens Dujardin blijkt er een grote behoefte te zijn aan betrokken journalistiek met een eigen duiding. De nadruk op haar voornaam moet Eva Jinek benaderbaarder maken. Dat geldt ook voor het gebruik van een chatbot (bereikbaar via het nieuwsplatform), waarmee gebruikers in een Messenger-achtige omgeving artikelen bij ‘Eva’ kunnen opvragen door met haar in gesprek te gaan. Dujardin vertelt dat het vinden van de juiste tone-of-voice nog wel even een dingetje was. Aanvankelijk wilde Greenberry de chatbot zo inrichten dat het leek alsof Eva Jinek zelf berichten stuurde, maar dat bleek verwarrend te zijn. De chatbot heeft nu al – zonder enige vorm van promotie – 1000 users. Deze users wil Greenberry gebruiken als testgroep voor verdere ontwikkeling van het Eva Jinek-platform.
Uit de zaal komt de vraag hoe Greenberry de doelstelling van KRO/NCRV gaat meten. Dujardin stelt dat er kwantificeerbare subdoelen zijn gesteld, waaronder doelstelling over het bereik en verjonging van het publiek.
Bekijk hier de presentatie van Greenberry
Bekijk hier de video van Greenberry
Zo ontwikkel je een campagne voor Snapchat, met RIDE
RIDE is een creative content agency die met name online video voor merken maakt. Voor Unox ontwikkelde het bureau een Snapchat-campagne. En aangezien nog maar weinig bureaus ervaring hebben met Snapchat, deelt Creative Director Pim de Graaff de ervaringen graag.
Unox was door Snapchat zelf uitgenodigd voor de campagne. Nu het social platform ook in Nederland een vestiging heeft, wil het een portefeuille met aansprekende Nederlandse casussen opbouwen. Unox zou als eerste Nederlandse merk een lens (masker) op het gezicht van Snapchat-users kunnen toveren. De Graaff vertelt hoe Unox koos voor een campagne op Koningsdag. ‘Unox claimt al heel lang typisch Hollandse gezellige momenten. In de winter is dat makkelijker, zoals rond schaatsen en met de Nieuwjaarsduik. Maar hoe doe je dat in de lente of zomer?’ De snapchatcampagne zou daarom rondom Koningsdag zijn, ook zo’n typisch Hollands event met een zekere funfactor. RIDE kreeg opdracht om voor Snapchat een lens en een filter te maken. Met lenzen kan de Snapchat-gebruiker zijn foto’s en video’s met behulp van Augmented Reality leuker maken. In Snapchat kun je daarvoor kiezen uit een aantal voorgestelde lenzen. Unox zou op Koningsdag in de preselectie zitten met als pretrigger: Kroon jezelf tot Koning/Koningin. Bij selectie van de lens kreeg jezelf in beeld met Unox-muts en Koningsdag-smink. Na een trigger: in dit geval mond open doen, verandert de muts in een Unox-kroon, krijg je een snor en komt er confetti uit twee toeters.
RIDE werkte bij de ontwikkeling nauw samen met Snapchat die het concept technisch verder uitwerktn. RIDE ontwierp ook een Unox-filter voor Koningsdag. Met een filter kun je nog wat omgevingselementen aan het beeld toevoegen. In dit geval: vlaggen en ballonnen. De actie had succes: de lens had 3 miljoen views, het filter 10,4 miljoen en de speciale Facebook-trigger die voor deze dag was ontwikkeld: 0,5 miljoen views. De Unox-lens was een geolens, ofwel: alleen in beschikbaar in Nederland.
Bekijk hier de presentatie van RIDE
Bekijk hier de video van RIDE
Tam/Tam helpt BPD met online huizenverkoop
BPD is een van de grootste gebiedsontwikkelaars van Nederland. Samen met Tam/Tam onderzocht BPD de mogelijkheid om nieuwbouwwoningen rechtstreeks online te verkopen. De uitdaging was: hoe maak je een nog niet bestaande woning zo aantrekkelijk dat iemand het (online) wil kopen. Senior Digital Strategist Justin Kniest vertelde hoe Tam/Tam voor BPD een VR-omgeving creëerde waarin kopers virtueel door een nieuwbouwwijk kunnen lopen, woningen kunnen selecteren, door een nieuwe woning kunnen lopen en daarbij opties kunnen selecteren, zoals een uitbouw of kleur van de muur. Meerkosten worden direct berekend.
Met de VR-optie is een pilot gedaan bij drie projecten, waarbij tien huizen zijn verkocht. 25% van alle prospects bij deze projecten gaf in een onderzoek aan dat ze online zouden kopen als daartoe de mogelijkheid was. Sterker nog: de respondenten vonden dat verrassend normaal en vroegen zich zelfs soms af of het al niet mogelijk was. Voor BPD heeft de online verkoop veel voordelen: geen kosten meer voor makelaars of Funda en de mogelijkheid om zelf een database met leads op te bouwen.
Kniest vertelt dat de VR-optie technisch een hele uitdaging was. Alle prospects moesten de functie kunnen benutten en niet alleen de mensen met een VR-bril. De VR-functie is daarom in de website geïntegreerd. Bij serieuze interesse gaat BPD niet – zoals voorheen gebruikelijk – een prospectus, maar een VR-bril sturen, zodat potentiele kopers een nog betere indruk krijgen. In september gaan 200 projectsites online. BPD wil 25% van de woningen online verkopen.
Bekijk hier de presentatie van TamTam
Bekijk hier de video van TamTam
Kon je dit Cross Media Café niet aanwezig kunnen zijn, maar wil je er de volgende keer wel weer bij zijn? Schrijf je nu alvast in voor de volgende editie op 7 september in Beeld en Geluid