18 april 2016
cross media cafe immersive media Business Content

Cross Media Café Media Experiences – deel 2

Na de pauze vijf casussen over het gebruik van VR, IBeacon en virtueel stempelen door Jennis Jongerius (VRCinema), Iskander Smit (Info.nl), Remco Bron (InBeacon), Bart Bonnevalle (Noterik) en René van Engelenburg (DROPSTUFF.nl).

VRCinema draagt bij aan onderling begrip

Jennis Jongerius is Virtual Reality Specialist bij &Samhoud Media, het bedrijf dat VRCinema in Amsterdam en Berlijn aan het opzetten is. Hij vertelt over de mogelijkheden van VR voor nieuwe ervaringen. “Met VR kun je mensen realiteiten laten zien die ze nog niet kenden. Uit eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen na het zien van VR veel sneller bereid zijn tot actie over te gaan dan bij een gewone video. Dat biedt dus ook interessante perspectieven voor maatschappelijke thema’s als pesten of vluchtelingen. Als je met de ander mee kan voelen, dan is dat een grote stap voorwaarts naar een oplossing.” VR wordt op dit moment nog vooral toegepast op beurzen. “Je merkt dat beursbezoekers enthousiast zijn als ze een VR-productie zien. Maar er is vaak geen tijd om lang te blijven zitten, omdat meer mensen willen kijken. Zo ontstond het idee van een VRCinema. Begin maart opende de eerste virtual reality bioscoop ter wereld haar deuren in Amsterdam en op 14 april volgde een tweede in Berlijn.

Jennis Jongerius (&Samhoud Media) @ CMC Media Xperiences from iMMovator on Vimeo.

Info.nl verleidt toeristen met Stampions

Iskander Smit, strategy director van Info.nl ontwikkelde Stampions, een spel dat de fysieke wereld combineert met een digitaal platform. Het spel is in 2015 ontstaan om aandacht te vragen voor 15 bijzondere erfgoedlocaties langs de Zaan. Met een app kun je op elke locatie digitale stempels verzamelen. Verzamel je ze allemaal dan kun je prijzen winnen. Stampions is gebaseerd op de Japanse stempelcultuur. Iskander Smit: “Daar liggen stempels op populaire en bijzondere bestemmingen waarmee Japanners zelf een stempel in hun souvenirboekje kunnen zetten. Met Stampions kunnen mensen een virtuele stempel op hun telefoon zetten. Zodra de telefoon de stempel raakt, verschijnt een plaatje met extra informatie over de locatie. Stampions maakt hiervoor gebruik van iBeacon-technologie. Een iBeacon is een klein apparaat dat een BLE-signaal uitzendt (Bluetooth Low Energy). Elke iBeacon heeft een uniek nummer en activeert specifieke informatie in de app zodra de gebruiker de iBeacon nadert. Op dit moment loopt een nieuwe Stampions-actie. De stempels hangen in forten op de stelling van Amsterdam. Vanaf 17 april is het fortenseizoen geopend en kunnen de forten worden bezocht. Met de Stampions kunnen bezoekers meer over de forten te weten komen.

Iskander Smit (Info.nl) @ CMC Media Xperiences from iMMovator on Vimeo.

Inbeacon helpt SAIL-bezoeker én SAIL-organisatie

Tijdens de intocht van SAIL2015 waren alle grote schepen uitgerust met een iBeacon. Dat maakte het leven een stuk makkelijker voor alle toeschouwers langs het kanaal en alle bezoekers in Amsterdam. Mensen die de SAIL-app hadden gedownload, kregen bij elk schip automatisch een notificatie. Remco Bron, oprichter InBeacon: “Bij vorige SAIL-evenementen moesten mensen tijdens de SAIL-in parade nog elke boot opzoeken in een catalogus. Nu heb je alleen bluetooth nodig om een bericht te activeren in de SAIL-app waarna alle info over het schip direct beschikbaar was, zonder internetverbinding. InBeacon is ondertussen genomineerd voor de Dutch Interactive Award, omdat de toepassing heel veel mogelijkheden biedt om evenementen logistiek en commercieel in goede banen te leiden. Toen de schepen eenmaal in Amsterdam waren aangemeerd, kon InBeacon bijvoorbeeld precies nagaan waar de meeste bezoekers waren en welke route ze liepen. Het is ook de eerste keer dat de iBeacon op zo’n grote schaal is ingezet. SAIL trok 2.3 miljoen bezoekers in vijf dagen. Dit bezoek zorgde voor 8.622.816 interacties. Totaal zijn er 71.863 notificaties verzonden aan bezoekers en gemiddeld 22% van de bezoekers heeft het bericht direct geopend. Het notificatiegeluid bleek grote impact te hebben op het openen van een bericht. Een bericht werd 27% meer geopend als het ‘scheepshoorn’-geluid werd gebruikt.

De iBeacon-technologie biedt oneindige mogelijkheden. InBeacon is met de Belgische supermarktketen Colruyt bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een actie waarbij de klant op schermen in de winkel zijn naam en een passende aanbieding ziet verschijnen. Tegelijkertijd vindt hij of zij een bijbehorend recept naar voren komen binnen de Colruyt-app op zijn telefoon.

Remco Bron (Inbeacon) @ CMC Media Xperiences from iMMovator on Vimeo.

Noterik deelt informatie met de Museum Spotlight app

Bart Bonnevalle, business developer bij Noterik, presenteert de museum spotlight app. Met deze app kunnen bezoekers via hun mobiele telefoon een detail op een schilderij of een foto selecteren en er vervolgens informatie achterlaten of ophalen. Je kunt bijvoorbeeld een tekstje inspreken, dat anderen dan kunnen beluisteren. Gewoon voor de fun. Het kan ook serieuzer: de curator kan iets vertellen over het schilderij voor de bezoekers of educatieve doeleinden. De app werkt ook bij plaatjes op beeldschermen.

Noterik werkt nu aan een versie van de app die hij wil gaan inzetten interactieve buitenreclame op beeldschermen. Bonnevalle: “Neem autoreclame op schermen in een abri. Als mensen geïnteresseerd zijn, kunnen ze via de app een keuze maken uit een kleurenpalet of wieldoppen. Deze uitvoering plus prijs verschijnt dan op het beeldscherm. Vervolgens kan de app meteen een proefrit-formulier pushen op de smartphone.”

Bart Bonnevalle (Noterik) @ Cross Media Café Media Xperiences from iMMovator on Vimeo.

Europa verbinden met de BigArtRide van DROPSTUFF.nl

Rene van Engelenburg (Dropstuff) @ CMC Media Xperiences from iMMovator on Vimeo.

Nederland is voorzitter van de Europese unie in 2016. Daarom ontwikkelde DROPSTUFF.nl samen met EuropeanaBeeld&Geluid en Nederlandse ambassades door heel Europa een unieke VR-fietsgame: de BigArtRide. Burgers in heel Europa kunnen tegen elkaar spelen. Met de VR-bril op rijden ze samen door de virtuele stad van de toekomst die gevuld is met gezamenlijk cultureel erfgoed. Wie als eerste over de finish komt, heeft gewonnen. De fietsers en de omstanders kunnen elkaar zien op grote beeldschermen. Het publiek kan het spel beïnvloeden met fietsbel en fietspomp.

De officiële start van het project vindt op 21 april plaats in Brussel, maar bezoekers van het Cross Media Café en van de Innovation Expo in Eye in Amsterdam konden de installatie op 14 april uitproberen door tegen elkaar te spelen. De race was te volgen op grote schermen op beide locaties. René van Engelenburg, eigenaar/directeur van DROPSTUFF: “Na 21 april gaat de BigArtRide op tournee. Eén opstelling blijft in Amsterdam en de ander reist door Europa.”
Klik hier voor het deel voor de pauze.

Hieronder vind je de presentaties van de bovenstaande sprekers:

`
Jennis Jongerius (&Samhoud Media) op het Cross Media Café Media Xperiences from iMMovator

Iskander Smit (Info.nl) op het Cross Media Café Media Xperiences from iMMovator

Remco Bron (Inbeacon) op het Cross Media Café Media Xperiences from iMMovator

Bart Bonnevalle (Noterik) op het Cross Media Café Media Xperiences from iMMovator