Cross Media Café – Coming soon
Wat staat er dit jaar op het digitale programma: lineair en on demand? Publieke omroepen, commerciële zenders en andere creatieve mediaondernemers vertelden het live tijdens het Cross Media Café op 1 september in Beeld & Geluid. Met bijdragen van: Lennart van der Meulen (VPRO), Lara Ankersmit (NOS), Wilco van Iperen (BNNVARA), Elsa Gorter (KRO-NCRV), Hylke Sprangers (Talpa), Marco van Houdt (XITE), Joost de Wit (Media Distillery), Jeroen Koopman (NewBeTV) en Johan Trouwhorst (KNIPPR). En een presentatie van de activiteiten van organisator iMMovator. Moderator: Monique van Dusseldorp.
NPO: Net in Nederland speciaal voor nieuwkomers
Lennart van der Meulen, Algemeen directeur VPRO, presenteert namens de gezamenlijke publieke omroepen Net in Nederland, een online platform voor nieuwkomers zoals vluchtelingen en immigranten. Doel van Net in Nederland is nieuwkomers wegwijs maken in onze samenleving door een selectie van Nederlandse programma’s aan te bieden met Arabische, Engelse en Nederlandse ondertiteling.
Het idee voor Net in Nederland ontstond verleden jaar toen de vluchtelingenstroom op het hoogtepunt was. De publieke omroepen bogen zich over de vraag welke rol ze konden spelen in integratie en opvang. Een ondertiteld aanbod leek een passend en haalbaar project. Op 24 april 2016 konden de omroepen de eerste versie testen in het AZC in Leusden met een aanbod van nieuws en televisieprogramma’s. Technisch werkte de applicatie, maar het aanbod bleek niet goed aan te sluiten. Het cultuurverschil was te groot. Wat wil de doelgroep eigenlijk zien? Begrijpen de nieuwkomers onze beeldtaal en de manier waarop wij communiceren? Nee, dus, niet alles.
Het team van Net in Nederland is nog volop bezig met onderzoeken wat het meest passende aanbod is en zoekt hierbij samenwerking met de doelgroep. Een voorbeeld: de Arabische soaps zijn langzaam, heel langzaam, en eenvoudig van opbouw, terwijl het westerse aanbod snel en veel complexer is. De doelgroep is ook gericht op aanbod waar ze iets van kunnen leren, zoals programma’s over Nederland en de Nederlandse gewoontes (hoe begroet je iemand, gebruik u of jij) en ondersteuning bij het leren van de taal. Heel educatief dus. De behoefte verschilt ook per moment: als mensen net in Nederland zijn is er met name belangstelling voor voetbal en zichzelf.
Het initiatief heeft zo’n 35.000 unieke bezoekers per maand. Populairste programma: de Geheugentrainer van Omroep Max. Een hindernis die Net in Nederland moet beslechten is ook het feit dat de Nederlandse Publieke Omroep de aanbieder is. Van der Meulen: “De nieuwkomers zien de NPO als staatsomroep. Waarom zouden ze aanbod van de staatsomroep bekijken?” Hij vertelt hoe moeilijk het is om vervolgens uit te leggen hoe dan echt in elkaar steekt. “Ga maar eens uitleggen aan een Syriër wat de VPRO is.”
Het initiatief blijft in ieder geval nog anderhalf jaar in de lucht. In de tussentijd zoeken de publieke omroepen verder naar het meest optimale aanbod. Moet het aanbod algemeen zijn of per doelgroep? En ook: zou het uitgebreid moeten worden met andere talen? Dat is nu technisch gezien nog te complex. En tot slot: nu is de site nog een los sociaal project, maar is het verstandig de functie te integreren in bestaande platforms? Voor het project zijn ook vijf stageplaatsen gecreëerd voor redacteuren uit de doelgroep. Deze worden fysiek bij de NTR op het Mediapark ondergebracht.
Uit de zaal komt de vraag waarom een dergelijk initiatief nu pas wordt georganiseerd. We hebben in Nederland honderdduizenden allochtonen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen. Van der Meulen antwoordt dat Net in Nederland een heel nieuw veld opent in denken over doelgroepen en distributie richting specifieke doelgroepen.
Lennart van der Meulen (VPRO) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.
Cross Media Café 01-09-2016: Lennart van der Meulen, VPRO from iMMovator
NOS breekt online bezoekersrecord in sportieve zomer
NOS digitale media heeft een drukke zomer achter de rug met evenementen als EK Voetbal, EK Atletiek, Tour de France en Olympische Spelen. De enige tour de force die nu nog op het programma staat zijn de Paralympics die op 7 september starten. Lara Ankersmit, hoofd digitale media NOS, presenteert de bezoekerscijfers: EK voetbal 3,8 miljoen unieke bezoekers, Tour de France 1,9 miljoen unieke bezoekers en de Olympische Spelen: 7,9 miljoen bezoekers, een record. Tijdens de Olympische Spelen is door NOS 570 uur televisie gemaakt die ook online beschikbaar was, er waren 14 livestreams. Ook via de apps bood NOS livestreams aan. De grootste uitdaging was volgens Ankersmit om de player zo gebruiksvriendelijke mogelijk te maken: hoe bied je overzicht in het grote aanbod dat ook vaak nog lastminute kon wijzigen? Daarnaast was het een hele uitdaging om alle gegevensbronnen aan elkaar te knopen, waaronder livestreams, on demand-aanbod, medaillespiegels en uitzendschema’s.
Ankersmit vertelt hoe mensen televisiekijken via smartphone of tablet steeds meer als ‘gewone’ televisie gaan zien en daar dus ook dezelfde eisen aan stellen. De NOS heeft voor de sportevenementen ook diverse televisieapps gemaakt voor diverse platforms, waaronder voor HbbTV. NOS Digitaal had ook ingezet op Chromecast. Met Chromecast kunnen gebruikers livestreams via mobiele apparatuur naar het grote scherm pushen en de smartphone als afstandsbediening gebruiken. Het gebruik viel tegen volgens Ankersmit: “Gebruikers zijn waarschijnlijk nog niet gewend om beelden naar het grote scherm te pushen en gebruiken hun smarthpone of tablet meer als tweede scherm.”
De projecten van NOS Digitaal in de komende periode: Paralympics, Amerikaanse Presidentsverkiezingen en NOS lab: Mashup, een mashup van het nieuws door bekende YouTubers voor jongeren van 13-17 jaar. Kijkt allen, feedback is van harte welkom, stelt Ankersmit uitnodigend.
Lara Ankersmit (NOS) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.
Cross Media Café 01-09-2016: Lara Ankersmit, NOS from iMMovator
BNNVARA: Team Gaza, Emoji’s en de zoektocht naar jongeren op You Tube
Wilko van Iperen, Hoofd digitaal BNNVARA, presenteert Team Gaza, een interactieve documentaire over een voetbalteam in de Gazastrook. Gaza komt met name negatief in het nieuws, stelt Van Iperen. In Team Gaza kunnen mensen meekijken in de persoonlijke levens van de elf jongens. Team Gaza heeft lineair en non-lineair aanbod, waaronder interactieve documentaires, short format drama, en interactiemogelijkheden, zoals de mogelijkheid om vragen aan het team te stellen.
BNNVARA experimenteert met nieuwe formats om jongeren te bereiken. Een ervan is de Emoji Battle, een soort Hints met emojis. Je kunt binnen een Whatsapp-groep tegen elkaar spelen door (net als in Hints) begrippen, titels e.d. uit te beelden, maar dan met emoji’s. Iedereen in de groep kan reageren en krijgt punten bij scores.
Waar zitten de jongeren? BNN gaat zich nadrukkelijker op YouTube inzetten met een speciaal aanbod voor 13-17 jaar. Presentratrice Gwen van Poorten krijgt een eigen kanaal met eigen aanbod, waaronder Gwen Tript, waarin ze elk filmpje samen met haar team vertrekt naar een onbekende bestemming en Achter de Viral, waarin Gwen op zoek gaat naar de verhalen achter filmpjes die viral gaan. Tim Hofman is de bekende naam achter #Boos. Tim helpt bij conflicten en plaatst elke donderdag een nieuw filmpje over een nieuw ‘opgelost’ conflict. Ook Spuiten & Slikken gaat op YouTube en krijgt een eigen Spuiten & Slikken app. Van Iperen: “Een groot deel van de doelgroep van 13-17 jaar kijkt geen lineaire televisie meer, maar deze kinderen gebruiken ook drugs, dus BNN wil hen bereiken en informeren over de gevaren.”
Wilko van Iperen (BNN-VARA) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.
Cross Media Café 01-09-2016: Wilko van Iperen, BNN-VARA from iMMovator
KRO-NCRV experimenteert met chatbot en Whatsapp
Het medialandschap verandert voortdurend, doelgroepen veranderen van platform, de technologie holt voort. Elsa Gorter, Hoofd digitaal en innovatie KRO-NCRV, houdt met haar team vinger aan de pols: “We analyseren trends en mediagedrag, jagen vernieuwingen binnen de organisatie aan en kijken of we nieuwe concepten kunnen bedenken.” Ze noemt drie trends met bijpassend experiment:
Bij jongeren staat de mobiele telefoon centraal. Whatsapp is veelgebruikt. KRO-NCRV maakt het verhaal Pesten rond Iris die je als personage kunt toevoegen aan de contacten. Door op berichten van Iris met ja of nee te antwoorden ontvouwt zich via Whatsapp een verhaallijn met kleine filmpjes, foto’s en audiofragmenten. Het interactieve verhaal kent vier verhaaleinden. Het hoofdpersonage Iris komt ook tot leven op Instagram en YouTube.
KRO-NCRV biedt de YouTube-gaming show Zapp Lost in Game, waarbij kinderen een lid van het Zapp-team moet helpen om te onstnappen uit een escaperoom. De doelgroep kan via een chatroom tips geven en ook zelf in de escaperoom kijken via een VR-app.
Elsa Gorter (KRO-NCRV) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.
iMMovator actief in nieuwe seizoen
Het team van iMMovator zet zich in voor innovatie en versterking van de crossmediasector. Een kort overzicht van de projecten die elk teamlid onder zijn of haar hoede heeft:
Rick van Dijk houdt zich sinds verleden jaar bezig met MediaMatters, een acceleratorprogramma voor media start-ups. Via een matchprogramma wil MediaMatters startups koppelen aan gevestigde mediapartners met als doel samen iets nieuws opzetten. Zie ook de twee pitches van projecten na de pauze. Samenwerking gezocht.
Marlies Hakvoort ontfermt zich over Hilversum Media Campus, een platform voor een leven lang leren in de mediawereld, dat gesteund wordt door een netwerk van mediabedrijven en aanbieders van opleidingen. Hilversum Media Campus brengt onderwijs en bedrijfsleven dichter bij elkaar en organiseert evenementen en inspiratiesessies.
Frank Visser met het laatste nieuws vanuit HBBTV Forum Nederland.Het HbbTV-project is in de uitrolfase. De Olympische Spelen en de Champions League werden al ondersteund door HbbTV, waardoor digitale informatie in layers op het eerste scherm kan worden aangeboden. Visser roept op om mee te denken over toepassingen en mee te doen aan de HbbTV Conceptathon op 16 september.
Mir Wermuth focust zich op de internationalisering van Nederlandse mediabedrijven, bijvoorbeeld met Dutch Media innovators en met activiteiten rond de Nederlandse delegatie naar Next Hamburg. Op Next is Nederland focusland en mogen tien bedrijven in het zonnetje worden gezet. Er zijn nog plekken over. Bedrijven kunnen zich hier nog voor aanmelden bij Mir.
Freek van ’t Ooster over Spectacular Arena Experiences, een innovatieprogramma in samenwerking met de Amsterdam Arena. Het programma is gelanceerd op 6 juni en is gericht op het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor stadions en het verbeteren van de fan experience (in het stadion en thuis). De aandachtsgebieden: Game of the future better visitor experiences, immersive media coverage, new forms of events en improved exploitation.
iMMovator team (iMMovator) @ CMC Coming soon from iMMovator on Vimeo.
Lees ook deel 2 van dit Cross Media Café.
Presentaties:
Benieuwd naar alle presentaties? Je kan ze hier bekijken.
Video’s:
Het Cross Media Café is opgenomen. Je kan hier de video’s bekijken.
Sprekers: