Meer profijt uit data met CrossmediaLab HvA
Hoe kunnen interactieve mediabedrijven voordeel halen uit de gebruikersdata die zij via hun apps verzamelen? Dit wordt onderzocht in het raak-onderzoeksproject Meer Profijt uit Data. Er is in het project een nauwe samenwerking van verschillende interactieve mediabureau's, kennis- en onderwijsinstellingen. Penvoerder is het Lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam. Daarnaast zijn studenten van Hogeschool Utrecht en Medialab Amsterdam intensief betrokken.
Wouter Groot, onderzoeker en projectleider crossmedia en business model innovatie bij het Lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam, en vertelt meer over het project. Het project startte in 2016 met een onderzoek onder 500 mediabedrijven. Hoe zien zij de rol van data binnen de media-industrie? Aan de hand van specifieke vragen van bedrijven, onderzoekt het lectoraat Crossmedia samen met de partners hoe gebruikers hun apps waarderen en in hoeverre gebruikers bereid zijn om hun data te delen met het mediabedrijf. Met die kennis kan het lab samen met het mediabedrijf bestaande apps verder optimaliseren én nieuwe diensten ontwikkelen. Binnen het project wordt geëxperimenteerd met aanpassingen in de ontwikkelde apps en het meten van het effect ervan op de gebruikerservaring. Het lab doet veel ervaring op in de onderzoeken naar het gebruik van apps in samenwerking met diverse mediabedrijven. Dit moet uiteindelijk leiden tot een stappenplan om de waarde van gebruikersdata te bepalen voor de eigen organisatie en hier naar te handelen, een platform voor uitwisseling van metadata, data-uitwisseling en data-analyselogica en zes nieuwe datagedreven businessmodellen gebaseerd. Volgende keer zal Groot de resultaten kunnen showen die onder andere door studenten van MediaLab en de partners zijn ontwikkeld.