3 juli 2017
Business

Bas de Vos (GfK) @ MJC

Een andere blik op mediaconsumptie door GfK

Global Director Strategy Media Measurement Bas Vos geeft zijn visie op de ontwikkelingen in de media. Wat hem betreft wordt er nog te geïsoleerd gekeken naar mediagedrag en te weinig naar andere ontwikkelingen die daarop van invloed zijn:

1.     Smart Home: Door spraaktechnologie kunnen mensen apparatuur, bijvoorbeeld een slimme thermostaat, instellen zonder gebruik te maken van een device. In de VS heeft 76% van de huishoudens al eens een spraakopdracht gegeven en maakt 11% al gebruik van voice-apps als Google Home of Amazon Echo. De smart home is dichterbij dan mensen denken. Al had in 2016 slechts 38% van de Nederlanders gehoord van de term ‘smart home’, in hetzelfde jaar waren al bijna 3 miljoen huishoudens in bezit van een smart device, waarvan 28% smart tv’s. De smart home gaat belangrijke data opleveren die voor mediagebruik relevant zijn.

2.     Gaming: steeds meer mensen spelen online games. De groep 50-plussers spendeert de meeste tijd: gemiddeld 33 minuten per dag. Dat is langer dan de traditionele gaminggroep van 13 tot 19 jaar die gemiddeld bijna een half uur per dag speelt. Gaming groeit. Dit gaat (ook) ten koste van het aandeel van andere AV-media.

3.     (S)VOD: lineaire televisie heeft nog steeds een bereik van 95%, maar 83% van de Europese huishoudens kijkt ook video-on-demand. Bijna de helft van de Nederlandse huishoudens maakt al gebruik van betaalde VOD-diensten als Netflix. Televisiekijken krijgt een nieuwe invulling. Het verschuift van lineair naar vidoe-on-demand en van het grote scherm naar kleinere schermen.

4.     Big data: publiek laat steeds meer data achter bij gebruik van vod, smart home en games. Partijen die inzicht hebben in audience data kunnen de beste business beslissingen nemen. Maar bij lokale partijen ontbreekt het totaalbeeld van de consument vaak. Data zijn vaak in het bezit van global spelers. En lokale partijen beschikken over onvoldoende data of data van twijfelachtig niveau. Vos stelt dat data delen in het belang is van alle partijen.