21 september 2016

Remco Bron (Inbeacon) @ CMC Media Xperiences

Tijdens de intocht van SAIL2015 waren alle grote schepen uitgerust met een iBeacon. Dat maakte het leven een stuk makkelijker voor alle toeschouwers langs het kanaal en alle bezoekers in Amsterdam. Mensen die de SAIL-app hadden gedownload, kregen bij elk schip automatisch een notificatie. Remco Bron, oprichter InBeacon: “Bij vorige SAIL-evenementen moesten mensen tijdens de SAIL-in parade nog elke boot opzoeken in een catalogus. Nu heb je alleen bluetooth nodig om een bericht te activeren in de SAIL-app waarna alle info over het schip direct beschikbaar was, zonder internetverbinding. InBeacon is ondertussen genomineerd voor de Dutch Interactive Award, omdat de toepassing heel veel mogelijkheden biedt om evenementen logistiek en commercieel in goede banen te leiden. Toen de schepen eenmaal in Amsterdam waren aangemeerd, kon InBeacon bijvoorbeeld precies nagaan waar de meeste bezoekers waren en welke route ze liepen. Het is ook de eerste keer dat de iBeacon op zo’n grote schaal is ingezet. SAIL trok 2.3 miljoen bezoekers in vijf dagen. Dit bezoek zorgde voor 8.622.816 interacties. Totaal zijn er 71.863 notificaties verzonden aan bezoekers en gemiddeld 22% van de bezoekers heeft het bericht direct geopend. Het notificatiegeluid bleek grote impact te hebben op het openen van een bericht. Een bericht werd 27% meer geopend als het ‘scheepshoorn’-geluid werd gebruikt.

De iBeacon-technologie biedt oneindige mogelijkheden. InBeacon is met de Belgische supermarktketen Colruyt bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een actie waarbij de klant op schermen in de winkel zijn naam en een passende aanbieding ziet verschijnen. Tegelijkertijd vindt hij of zij een bijbehorend recept naar voren komen binnen de Colruyt-app op zijn telefoon.