26 september 2014

Menno Strunk (Getty Images) @ CMC Coming Soon

Video van: Menno Strunk (Getty Images)

Event: Cross Media Café Coming Soon

Datum: 23 september 2014

Video wordt steeds belangrijker en dat ziet Getty Images terug in de vraag naar videocontent, vertelt business development manager Menno Strunk van Getty Images. Het bedrijf is marktleider op het gebied van creatieve content: beeld, video, muziek en tekst.

Strunk onderbouwt zijn stelling met cijfers:

  • Naar verwachting verdubbelt het aantal online videogebruikers tot 1,5 miljard in 2016.
  • Gemiddelde bezoeker blijft 88% langer op een site met videocontent
  • 68% van de kijkers deelt video’s. Dit heeft dezelfde kracht als mond-tot-mondreclame.
  • Met video heeft een landingspagina 53% meer kans om op de eerste pagina van Google te komen.

Trends? Getty Images ziet drie visuele en drie culturele trends. De visuele trends:

  • Glitch Aesthetic: dit zijn de schijnbaar imperfecte foto’s met extra grote pixels, dubbele exposure en onderbelichting. De beelden beantwoorden aan de behoefte aan authenticiteit, aldus Strunk
  • Point of view: foto’s die de kijker het perspectief bieden van de verteller. Alsof de kijker er zelf bij is: rauw en ongefilterd. Steeds meer bedrijven doen aan storytelling. Point-of-view fotografie vergroot de betrokkenheid van de consument.
  • Super sensory: er is verhoogde vraag naar beelden die de zintuigen prikkelen. Meeslepend en haast tastbaar door helderheid, detail of textuur.

De culturele trends:

  • Het nieuwe oud: traditionele beeldvorming van ouderen is gedateerd en eenzijdig. De nieuwe oudere is actief en laat zich qua activiteit niet beperken door de leeftijd.
  • Body 2.0: beeld van lichamen of lichaamsdelen die niet aan de gangbare schoonheidsidealen voldoen vanuit een toenemende behoefte aan echtheid.