1 juni 2017

Silvia van Hooft (N=5) CMC Nieuwe Interfaces & Design

Bekijk slides

Bed, bad en brood met pinjas van N=5

Dat contant geld langzaam verdwijnt, is niet voor iedereen goed nieuws. Daklozen zijn van de euro’s afhankelijk voor een douche of bed bij de daklozenopvang. Reclamebureau N=5 wil met creativiteit en interactive design de wereld een stukje beter maken en ontwikkelde daarom de Pinjas. Strategy Director Silvia van Hooft over het initiatief: “Mensen willen daklozen best helpen met wat geld voor een slaapplaats, maar willen geen verslaving ondersteunen. Via de pinjas kunnen voorbijgangers contactloos pinnen met behulp van een badge op de jas. Daklozen kunnen zo een tegoed bij elkaar sparen dat ze kunnen gebruiken voor een dak boven hun hoofd, maar ook om geld bijeen te krijgen om bijvoorbeeld schulden te betalen.” Volgens Silvia is het een misverstand dat de meeste zwervers verslaafd zijn. Voor verslaafden zijn voldoende programma’s, waardoor ze uit het straatbeeld verdwijnen. Het zijn vooral mensen die door een scheiding of andere ongelukkige omstandigheden geen dak boven hun hoofd meer hebben.

De jas is eind verleden jaar getest in Amsterdam en Rotterdam en was een groot succes. Silvia: “Binnen 24 uur pikten alle media het op. In Nederland heeft het nieuws van de pinjas 6 miljoen mensen bereikt en daarbuiten 39 miljoen.”

Er bestaat nog maar één jas. Deze werd ontwikkeld door N=5 in samenwerking met ABN AMRO. De jas is momenteel in London. De stad wil verdere ontwikkeling ondersteunen met een social innovation partnership. Silvia: “Steden als Amsterdam en Rotterdam hebben daarvoor de fondsen niet.” Het is de bedoeling dat de kosten van een pinjas tussen 30 en 50 euro gaan bedragen.“

Silvia van Hooft (N=5) CMC Nieuwe Interfaces & Design from iMMovator