21 september 2016

Paul Skinner (Tellart) @ CMC Media Xperiences

De internationale designstudio Tellart (art of telling) maakt wereldwijd innovatieve media experiences voor organisaties als grote organisaties als Google, Samsung, YouTube en universiteiten. Creative Director Paul Skinner en Design Director Christian Ervin vertellen kort over het geheim van hun succes. Tellart beschouwt connectiviteit, internet en elektriciteit als een materiaal, net zoals hout of plastic dat is. Dat maakt dat ze vanuit een nieuw perspectief de digitale en de fysieke wereld combineren. Recent hebben zij het Museum of the Future in Dubai ontwikkeld in opdracht van sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum. Paul Skinner: “De sjeik wilde mensen ertoe aanzetten om op een nieuwe manier over de toekomst na te denken.” Op basis van de technologie in het heden maakte Tellart een visie op hoe deze technologie zich zou kunnen doorontwikkelen tot 2035. Deze ideeën presenteerde het team niet in een rapport maar in een popup museum in Dubai. “Mensen kunnen wel lezen over de toekomst van bijvoorbeeld robotics, maar het is beter als ze het zien en ervaren.” Tellart maakte een museum met hallen rond thema’s als Machinic Augmentation (technologie die je lichaam verbetert), Machinic companionship (robots met gevoel die voor je zorgen) en machinic insight (machines nemen overheidstaken over en nemen beslissingen op basis van algoritmes). Zo ontwikkelde Tellart het fictionele product Eyeshare, een technologie waarin je met anderen kunt delen wat je ziet. “Met Virtual Reality konden we mensen laten ervaren hoe dat werkt”. In de hal over de toepassing van de menselijke robot konden bezoekers met augmented reality (een geprojecteerde laag over de fysieke ruimte heen) ervaren hoe het was om in interactie te gaan met een machine die in staat is om adequaat te reageren op gevoelens. In de hal over de zelfdenkende overheid konden mensen een sollicitatiegesprek houden met HyperMind die vervolgens bepaalde voor welke functie de sollicitant geschikt was. Christian Ervin: “Om mensen mee te kunnen nemen moesten we heel plausibele scenario’s bedenken. Anders kunnen ze niet volledig in de ervaring opgaan.” Het Tellart-team is ervan overtuigd dat de grenzen tussen fysiek en digitaal uiteindelijk verdwijnen.