2 november 2017
immersive media Content

Martijn Winkler (VERTOV) over #tagged een korte film vanuit het perspectief smartphone

Martijn Winkler, creative director van VERTOV, presenteert ‘#tagged’. Dit is een film over een meisje van 14 en haar smartphone. Het gaat over de impact die het heeft als je de controle verliest over de content die wordt gedeeld. Deze korte film ging in première op het Nederlands Filmfestival. De film gaat over jongeren, maar is niet speciaal voor jeugd bedoeld, stelt Winkler. Als contentmaker was hij gefascineerd door de contrasten rond het gebruik van de smartphone: de intimiteit versus de openbaarheid, de virtuele wereld versus de fysieke buitenwereld, het grote creatieve potentieel versus de negatieve impact die overmatig gebruik van de smartphone op je leven kan hebben. Voor het maken van de film werkte Winkler met een cast van jongeren. Op basis daarvan trok hij enkele conclusies:

  • Wat doet de jeugd? De jeugd weet het zelf niet. Ze doen maar wat. Analyseren heeft geen zin.
  • Er is zoiets als een social media-etiquette, strenge ongeschreven regels over het gebruik van social media. Als je ergens samenkomt, post je bijvoorbeeld nooit gelijk een foto op Instagram. Op Snapchat kan dat wel.
  • Jongeren hebben een gevoel van schaamte over hun telefoongebruik, vergelijkbaar met de schaamte die iemand kan hebben over roken.
  • Iedereen kent voorbeelden van mensen die last hebben gehad van cyperpesten, shaming of beelden die ongewenst viral zijn gegaan
  • Bij de jongeren thuis zijn er weinig regels over telefoongebruik.

Winkler pleit ervoor om het gesprek met kinderen aan te gaan over verantwoord telefoongebruik, zodat de vele creatieve mogelijkheden ervan vooral een verrijking voor het leven vormen in plaats van een bedreiging. De film staat eind november online op 3Lab-online.

Martijn Winkler (VERTOV) @ CMC Wat doet de jeugd?