26 september 2014

Egon Verharen (NPO) @ Cross Media Café Coming Soon

Video van: Egon Verharen (NPO)

Event: Cross Media Café Coming Soon

Datum: 23 september 2014

Egon Verharen, manager R&D Publieke Omroep, stelt dat innovatie binnen de NPO publieksgericht behoort te zijn en moet passen bij een of meerdere kenmerken van de publieke omroep:

  1. Daar zijn waar publiek is: Verharen stelt dat de PO niet alleen wil zenden, maar wil komen waar het publiek is. NPO ontwikkelt daarom nieuwe digitale platforms met Dab+ en verbindt broadcast met broadband via connected tv en HbbTV. Verharen noemt ook de NOS-nieuwsapp die tijdens de nieuwsuitzending ook gerelateerde nieuwsberichten aanbiedt.
  2. Maatschappelijk rendement (of return on society): Op welke wijze geeft innovatie iets terug aan de samenleving. Verharen noemt als voorbeeld de nieuwe gebarentaal-avatar voor slechthorenden en de ondertiteling app van Karel Raven / Sound Studio. Maar ook educatieve programma’s en SchoolTV.
  3. Met iedereen: NPO is aanwezig op nationale evenementen waar de verbondenheid een grote rol speelt. Ook het sociale aspect is belangrijk, en daarbij hoort een project zoals SAAM .
  4. Voor mij: Verharen stelt dat innovatie ook gericht kan zijn op het verrijken van de gebruikerservaring, zoals gepersonaliseerd aanbod of series met een nieuwe manier van vertellen waarbij iedereen zelf op ontdekkingsreis gaat, zoals in de Zapp-serie Het verborgen Eiland.

Verharen ziet IT en software nog steeds als grootste trend. “Zij geven een enorme versnelling, omdat je content anders kunt brengen en verrijken.