1 juni 2017

Pim de Graaf (RIDE Amsterdam) Cross Media Café – Nieuwe Interfaces & Design

Bekijk slides

Zo ontwikkel je een campagne voor Snapchat, met RIDE

RIDE is een creative content agency die met name online video voor merken maakt. Voor Unox ontwikkelde het bureau een Snapchat-campagne. En aangezien nog maar weinig bureaus ervaring hebben met Snapchat, deelt Creative Director Pim de Graaff de ervaringen graag.

Unox was door Snapchat zelf uitgenodigd voor de campagne. Nu het social platform ook in Nederland een vestiging heeft, wil het een portefeuille met aansprekende Nederlandse casussen opbouwen. Unox zou als eerste Nederlandse merk een lens (masker) op het gezicht van Snapchat-users kunnen toveren. De Graaff vertelt hoe Unox koos voor een campagne op Koningsdag. ‘Unox claimt al heel lang typisch Hollandse gezellige momenten. In de winter is dat makkelijker, zoals rond schaatsen en met de Nieuwjaarsduik. Maar hoe doe je dat in de lente of zomer?’ De snapchatcampagne zou daarom rondom Koningsdag zijn, ook zo'n typisch Hollands event met een zekere funfactor. RIDE kreeg opdracht om voor Snapchat een lens en een filter te maken. Met lenzen kan de Snapchat-gebruiker zijn foto's en video's met behulp van Augmented Reality leuker maken. In Snapchat kun je daarvoor kiezen uit een aantal voorgestelde lenzen. Unox zou op Koningsdag in de preselectie zitten met als pretrigger: Kroon jezelf tot Koning/Koningin. Bij selectie van de lens kreeg jezelf in beeld met Unox-muts en Koningsdag-smink. Na een trigger: in dit geval mond open doen, verandert de muts in een Unox-kroon, krijg je een snor en komt er confetti uit twee toeters.

RIDE werkte bij de ontwikkeling nauw samen met Snapchat die het concept technisch verder uitwerktn. RIDE ontwierp ook een Unox-filter voor Koningsdag. Met een filter kun je nog wat omgevingselementen aan het beeld toevoegen. In dit geval: vlaggen en ballonnen. De actie had succes: de lens had 3 miljoen views, het filter 10,4 miljoen en de speciale Facebook-trigger die voor deze dag was ontwikkeld: 0,5 miljoen views. De Unox-lens was een geolens, ofwel: alleen in beschikbaar in Nederland. 

Pim de Graaf (RIDE Amsterdam) - CMC Nieuwe Interfaces & Design from iMMovator