7 maart 2017

Cross Media Café: Uit het Lab

Datum & tijd

2017-03-07 13:00:00

Beeld en Geluid

Uit het Lab

We kijken weer terug op een opnieuw geslaagde editie van het Cross Media Café. Het Thema: 'Uit het Lab'. Kennisinstellingen en mediabedrijven hebben hun eigen medialabs waar teams experimenteren met de techniek van morgen. Het Cross Media Café Uit het Lab op 7 maart jl. in Beeld en Geluid bracht interessante sprekers naar voren die vol enthousiasme vertelden over hun projecten. 

Beeld en Geluid voortaan medeorganisator Cross Media Café naast iMMovator
Beeld en Geluid was al lange tijd nauw betrokken bij de organisatie van de Cross Media Cafés, maar is vanaf dit event officieel medeorganisator naast iMMovator. Gastheren Freek van ‘t Ooster van iMMovator en John Leek van Beeld en Geluid lichten de stap kort toe. Om de samenwerking kracht bij te zetten kreeg het evenement een nieuw beeldmerk en een nieuwe huisstijl. 

Het café is op verschillende manieren vastgelegd. Heb je een presentatie gemist of wil je er eentje terug kijken? Bekijk via onderstaande linkjes de slides, video of verslagen van dinsdag 7 maart.

Video's

De video's van het Cross Media Café zijn te vinden in dit Vimeo album.

Foto's

De foto's, gemaakt door Mark Janssen (Memomoto) zijn te vinden op Flickr.

Presentaties

De slides van de sprekers zijn te vinden op Slideshare.

Verslagen

In de Pers

Programma

14.00 Opening

  • Welkom door John Leek, Beeld en Geluid, en Freek van 't Ooster, iMMovator, introductie van de middag door Monique van Dusseldorp, samensteller en moderator van de Cross Media Cafés.

14.15 -15.15 Labs bij kennisinstellingen 

  • Johan Oomen, Manager Research and Development bij Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid presenteerde een recente samenwerking met de VPRO: ​The Mind of the Universe. Deze tiendelige televisieserie portretteert dertig wetenschappers die bijzonder wetenschappelijk onderzoek doen. Op de website kan de gebruiker gericht én associatief kan zoeken en bladeren door het videomateriaal  aan de hand van topics, personen en tags. Hierbij wordt slim gebruik gemaakt van mogelijkheden die multimedia hyperlinking biedt. 
  • Oana Inel, onderzoekster, presenteerde Dive, een project van Beeld en Geluid in samenwerking met de Vrije Universiteit, waarmee je op een nieuwe manier door media bestanden kan zoeken. Door menselijke interpretaties te combineren met zoeksoftware, kun je grote multimedia archieven op een andere manier in kaart brengen. 
  • Robbert Jan Beun, Assistant Professor Universiteit Utrecht (human computer interaction) presenteerde Sleepcare, een geautomatiseerde therapeut die slaaptherapie geeft via een mobiele applicatie. Het project is een samenwerking tussen de UU, Universiteit Delft, Philips, Stichting Technische Wetenschappen (STW) en het Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC
  • Harald Warmelink is onderzoeker serious & applied gaming bij de Academy for Digital Entertainment (ADE) van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda. Hij werkt daar binnen het research & innovation lab CRADLE, waar op dit moment hard wordt gewerkt aan een digitaal en online serious game rondom Maritime Spatial Planning (MSP), een vrij nieuw bestuurskundig fenomeen. Onderzoek rondom de game zal vooral gaan over de vraag wat voor impact het heeft in MSP zelf. Het ontstaan van MSP en de rol van gaming erin worden kort gepresenteerd.
  • ​​​​Wouter Groot is ​onderzoeker crossmedia en business model innovatie bij het Create-IT: Lectoraat Crossmedia en het Medialab Amsterdam. Dit  is een lab van de Hogeschool van Amsterdam, waar studenten en onderzoekers samenwerken aan interactieve en innovatieve mediaprojecten. 

15.15 -15.45 Pauze en bezoek aan demo's

15.45 -17.00 Labs bij mediabedrijven

  • Ton van Gool, eindredacteur VPRO Medialab presenteerde de eerste resultaten van het lab. VPRO heeft met de opening van haar VPRO Medialab de wens gerealiseerd om diepgaand en nauwkeurig de toekomst van media te onderzoeken in een Lab buiten het Mediapark. Gekozen is voor Strijp-S in Eindhoven. Van Gool laat zien welke VR projecten gerealiseerd zijn, met speciale aandacht voor hun Hololens productie. Daarnaast aandacht voor de aanpak van het lab en de plannen voor werk op het gebied wearables. 
  • Iskander Smit is Directeur innovatie bij Info.nl is een bedrijf met een actief eigen lab  dat actief samenwerkt met wetenschappers en onderwijsinstellingen. Het lab is een plek voor onderzoek naar digitale innovaties, met speciale aandacht voor Internet-of-Things producten en ''haptic'' technologie.
  • Martin Prins is een senior consultant bij het TNO medialab, waar wordt gewerkt aan het creëren en toepasbaar maken van nieuwe mediatechnologieën, met name voor mediabedrijven. Daarbij kijken ze zowel naar de technische uitdagingen van morgen als die van over een aantal jaar. Voorbeelden van technologieën die uit het medialab komen zijn: live video reporting van nieuws via een app (NuLive), VR video streaming (Tiledmedia), Social VR (sociale VR-belevingen waarin gebruikers elkaar écht kunnen zien), en innovatieve manieren om te interacteren met videocontent (Watskeburt?!).
  • Caspar Sonnen is hoofd nieuwe media van IDFA, en oprichter van het internationale IDFA Doclab, exploring documentary storytelling in the age of the interface.  Hij presenteerde de meest verrassende projecten die voor IDFA werden ontwikkeld als onderdeel van het Immersive Network programma, met oa experimenten rond VR en AI, zoals Emotional arcade, Bear71 VR en Orchestrated Individuals
  • Karel De Bondt  van de Vlaamse publieke omroep VRT presenteerde VRT Sandbox , het innovatie lab van de Vlaamse publieke omroep VRT. Sandbox innoveert door projecten op te zetten binnen het VRT ecosysteem, in samenwerking met bedrijven als IBM en Microsoft. Sandbox ontwikkelde onder andere een innovatief LiveIP project dat een complete internet gebaseerde productie studio is. 

Twitteren tijdens het CMC

Gebruik bij je tweets over het Cross Media Café #crossmediacafe. Heb je vragen voor de sprekers? Stel ze via twitter: @immovator. Wil je meer weten over de sprekers? Bekijk hier hun sociale media links en beschrijving.

CMC - Online Video & Commercie

Dit Cross Media Café niet aanwezig kunnen zijn, maar wil je er de volgende keer wel weer bij zijn? Schrijf je nu alvast in voor de volgende editie op 4 april in Beeld en Geluid

Over de Cross Media Cafés

De Cross Media Cafés zijn vakbijeenkomsten waarbij leden van het iMMovator Cross Media Network in korte tijd worden bijgepraat over een relevante ontwikkeling in het crossmedia veld en waarbinnen ruimte wordt gemaakt voor discussie en netwerken. Het is de plek bij uitstek om snel te leren van ervaringen van anderen en daarover in gesprek te raken. De Cross Media Cafés worden georganiseerd door iMMovator en Beeld en Geluid.