8 maart 2017

Ton van Gool (VPRO Medialab) Cross Media Cafe – Uit het Lab

Bekijk slides

Wat doet VPRO Medialab in het Eindhovense?

De VPRO heeft sinds twee jaar haar eigen VPRO Medialab. Hier onderzoekt de omroep op welke wijze ze programma’s kan aanbieden om een nieuw publiek te bereiken. Dit doet ze door diepgaand en nauwkeurig de toekomst van de media te onderzoeken, te experimenteren en te delen. Het lab is met opzet gevestigd op Strijp-S, een oud Philipsterrein en geboorteplek van het cassettebandje en de CD-rom, tegenwoordig een creatief broedplaats in Eindhoven.

Eindredacteur Ton van Gool loopt in een sneltreinvaart door oudere en nieuwe projecten van het Medialab. Zoals VPRO Peepshow: een mindfuck, een VR-productie waarbij de virtuele studio in de VR-productie hetzelfde blijkt te zijn als de studio waarin de kijker zit, en Missie Aarde: de VR-film, waarin werd onderzocht wat VR kan toevoegen aan het programma. Met groot enthousiasme organiseert het VPRO Lab ook hackatons. Onlangs nog over literatuur en poëzie naar aanleiding van een vraag van VPRO-redacteuren: Hoe kun je een jonger publiek bereiken? Houden jongeren nog van literatuur? Het is de bedoeling dat elke hackaton na twee dagen intensief werken in samengestelde creatieve en technische teams drie concrete ideeën of prototypes oplevert. Van Gool stelt dat het Medialab zich ook als verbinder ziet. In Eindhoven geeft het drie hightechcampussen een gezamenlijk platform via het Bliksem en Donderslag-event. Onderzoekers mogen hun ideeën presenteren en hulp vragen bij een onderzoeksdilemma. In dit kader noemt Van Gool ook de VPRO Medialab-meetups over storytelling, waarin mediamakers van verschillende leeftijden, achtergronden en vanuit diverse disciplines elkaar ontmoeten en inspireren. De meetups worden georganiseerd rond vijf Nederlandse festivals, waaronder Cinekid en IDFA. En soms is het gewoon tijd voor experimenten. Hoe staat het met de hololens bijvoorbeeld en wat kun je ermee? Of experimenten met biofeedback, bijvoorbeeld de loop van een film aanpassen aan de hand van gemeten sensaties bij de kijker. Op 29 en 30 maart organiseert VPRO Medialab een conferentie over technologie, e-cultuur en nieuwe media: Conference for the Curious.

Hoe profiteert de VPRO van de ervaringen van het lab vraag Van Dusseldorp. Van Gool erkent dat dit aspect aandacht vraagt. Elke dinsdag zit het team daarom bij de VPRO in Hilversum en de deuren in Eindhoven staan altijd open voor Hilversumse collega’s.

 

Ton van Gool - VPRO Medialab from iMMovator