Op donderdag 5 maart was Joris van Heukelom te gast in de MediaMatters-radioshow. Joris werkte voorheen bij MTV, Sanoma en KPN. Hij sloeg in 2011 een nieuwe weg in en richtte het digital agency MakerStreet op. Voor Bert Kok en Rick van Dijk reden genoeg om hem te vragen naar zijn nieuwe passie, product development en service design, en zijn visie op de digitale transformatie in het medialandschap.
Joris vindt dat je op het gebied van carrière maken niet één pad hoeft te bewandelen. Hij begon met werken in de productie en raakte vervolgens verzeild in de muziek-industrie. Voor MTF, TMF en Viacom verruilde Joris in 2000 Antwerpen in voor Amsterdam. “Toen dacht ik de muziek-industrie is leuk, maar ik wil eigenlijk wel de media in”, vertelt Joris. Via een uitstap bij KPN groeide zijn liefde voor digital enorm. Deze nam Joris later mee in zijn werk als Director Digital bij Sanoma. “Ik vond het dusdanig technologisch gedreven en vooruitstrevend, dat was de media voorbij. Toen dat hoofdstuk eindigde, wilde ik weer een nieuw pad gaan bewandelen.” Joris wilde dichter bij producten en diensten komen en weg gaan van het bestuurlijke.” In 2011 startte hij met een aantal gelijkgestemden MakerStreet.
“Bij MakerStreet is een netwerk van bedrijfjes en je vind er ruim 300 makers die doen waar zij het beste in zijn. Deze makers zijn aangesloten bij verschillende specialistische bureaus”, legt Joris uit.
Joris: “Onze kracht is dat we 300 makers herbergen, mensen die een hele specifieke kwaliteit hebben en aan de slag willen met projecten. Dit zijn geen babbelaars, maar makers.”
“Daarnaast ligt de kracht van MakerStreet binnen de organisatiestructuur: er is geen management binnen de organisatie. MakerStreet bestaat uit allemaal verschillende bureaus. Zo bestaat MakerStreet uit vier designbureaus, vier developmentbureaus, drie innovationbureaus, drie interimbureaus en een marketingbureau. En Joris vertelt trots dat er steeds meer bureaus bijkomen die iets doen in de keten van product development en development. MakerStreet staat dus bol van ownership, zonder dat deze door managers wordt geregeerd.”
Wat betreft de digitale toekomst van advertising in de media, ziet Joris verdere versnippering. Verder ziet hij de dominantie van internationale partijen absoluut niet afnemen. Ook ziet hij alles wat klassiek is, verder krimpen. Verder ziet Joris dat kijkers en luisteraars steeds bewuster worden van het feit dat hun aandacht wat waard is. Zijn inschatting is dan ook dat in de toekomst de doelgroep met een boven modaal inkomen hun aandacht letterlijk in een transactie gaat verkopen richting producten, merken en diensten.
Joris is bezorgd over het feit dat Artificial Intelligence (AI) de menselijke inbreng weleens zou kunnen verwaarlozen. De impact van AI kan volgens Joris groter zijn dan men vermoed. “Er kan zoveel fout gaan met AI. We programmeren algoritmes op basis van de bestaande realiteit. Dit kan buitengewoon gevaarlijk zijn omdat we de output van apparaten vaak meer vertrouwen dan de output van een menselijk proces”. De ontwikkeling van AI vindt Joris niet ‘fout’, maar hij zou graag willen dat mensen bewust worden van hoe algoritmes werken.
“Toekomstbestendig word je door over alle mogelijk assen van bedrijfsvoering tegelijk stappen te maken en dingen uit te proberen zodat je in beweging blijft”
“Elk bedrijf heeft de taak om te transformeren naar iets wat toekomstbestendig is. Deze transformatie gaat over verschillende assen van bedrijfsvoering: mensen, proces, governance, producten en diensten. Als je die aanpakt, transformeer je je bedrijf tot een bedrijf dat het beter doet dan de concurrent.” En op dat vlak durf Joris te zeggen dat MakerStreet helpt in het transformeren van bedrijven.