11 oktober 2016

Martin Prins (TNO) – Technology Update: Watskeburt?!

Bekijk slides

Op 6 oktober organiseerde iMMovator de Technology Update over het project Watskeburt?! Een thumbnail geeft kijkers vaak geen goed beeld van de inhoud van de video. Daarom ontwikkelden TNO en Media Distillery in samenwerking met NOS ‘Watskeburt?!’- een project om de beleving van online videonieuws te verbeteren. Daarbinnen werd onder meer een interactieve filmstrip ontwikkeld. 

Martin Prins trapt deze ochtend af met zijn verhaal en nam je mee door het project. Van concept naar de implementatie en vervolgens de gebruikersevaluatie. TNO is een organisatie die kennis toepasbaar maakt, waardoor de ‘gap’ van de academische wereld naar de mediapartijen kleiner wordt. 

Als je kijkt naar videonieuws weet je niet zo goed waar het over gaat. Je hebt een titel en een thumbnail, maar dat is het. De vraag blijft: “is dit wel interessant voor mij?” Je hebt te vaak dat de video uiteindelijk niet relevant blijkt te zijn. Dit is dan ook precies de aanleiding voor het Watskeburt?! project. De filmstrip maakt het eenvoudiger en efficiënter om nieuws te consumeren. 

Martin Prins (TNO) - Technology Update - Watskeburt from iMMovator

TNO heeft research gedaan naar het nieuwsaanbod van verschillende partijen. Welke informatie wordt er aangeboden? Vaak zijn de titel en de thumbnail wel vertegenwoordigd, maar dit is vaak niet genoeg. De kijker heeft behoefte aan meer informatie, bijvoorbeeld een omschrijving, publicatiedatum, views en de lengte van de video’s.

Tijdens het kijken van de video mistte TNO de beleving voor de gebruiker. Als het filmpje is afgelopen komt er vaak een zwart scherm of wordt het filmpje opnieuw afgespeeld. Dit moet anders volgens TNO en Media Distillery. Hoe kunnen wij de gebruiker helpen in het selectieproces voor het kijken, maar ook tijdens het kijken? Hoe gaan we ervoor zorgen dat ze doorkijken en niet afhaken?

TNO heeft in samenwerking met Media Distillery verschillende concepten ontwikkeld:

  • Badges
  • Preview
  • iPhoto
  • Scrubber
  • Afhaakmomenten
  • Filmstrip

Uiteindelijk hebben ze alle concepten gepresenteerd en bediscussieerd met mediapartijen.

De duidelijke winnaar was de filmstrip, je kan tijdens het kijken navigeren. Je kan het ook wel zien als het koppensnellen met een filmstrip:

  • Je krijgt een visuele samenvatting van een item
  • Bepaal daarmee wat je wel en niet wil zien
  • Zowel voor volledige uitzendingen als korte clips bij artikelen

Na gesprekken te hebben gevoerd met verschillende mediapartijen zijn TNO en Media Distillery met de NOS in zee gegaan om een pilot te draaien. Nieuws wordt anders geconsumeerd, maar dit concept is toepasbaar op alle soorten media. 

Benieuwd naar de video? Bekijk hem dan hieronder: 

 

Martin Prins (TNO) @ Technology Update - Watskeburt from iMMovator on Vimeo.