8 maart 2017

Martin Prins (TNO Medialab) Cross Media Café – Uit het Lab

Bekijk slides

TNO Medialab maakt nieuwe mediatechnologie toepasbaar

Martin Prins is een senior consultant bij het TNO medialab, waar wordt gewerkt aan het creëren en toepasbaar maken van nieuwe mediatechnologieën, met name voor mediabedrijven. Daarbij het lab zowel naar de technische uitdagingen van morgen als die van over een aantal jaar. Voorbeelden van technologieën die uit het medialab komen zijn: live video reporting van nieuws via een app (NuLive) en innovatieve manieren om te interacteren met videocontent (Watskeburt?!).

Virtual Reality heeft de warme aandacht van TNO Medialab. Waarom breekt VR nog steeds niet echt door? De omstandigheden zijn gunstig: er is steeds meer content beschikbaar o.a. door grote sportevents, de VR-headsets worden steeds betaalbaarder, er wordt veel in de technologie geïnvesteerd door grote bedrijven en distributieplatforms als Facebook, YouTube en Google maken distributie eenvoudig. Hoe kan VR beter? TNO Medialab constateerde dat de kwaliteit op orde moet zijn. Het Medialab ontwikkelde Efficient VR360 streaming waardoor niet de hele video naar de consument wordt doorgestuurd, maar alleen de vlakken die in het blikveld van de kijker liggen. Dit maakt het mogelijk om VR-diensten met hoge kwaliteit over bestaande netwerken te sturen, on demand en live. Voor deze dienst is ondertussen een zelfstandige BV opgericht: Tiledmedia. Ten tweede stelt TNO dat de VR-ervaring socialer moet worden. Nu is het vooral een individuele ervaring. Met TogetherVR experimenteert TNO lab met een social VR experience waarbij twee mensen virtueel in dezelfde huiskamer zitten, samen een game spelen en naar elkaar kijken, terwijl beiden in aparte studio’s met greenscreens zitten. Op dit moment ligt de focus van TNO lab onder meer op Remote Collaboration, hoe kun je samenwerken op afstand verbeteren met VR, VR screen sharing en Foreground extraction. Gepland staan projecten rond tactiel internet: op afstand robots bedienen, en augmented reality: je huis bedienen met de hololens. Ook wil TNO toepassingen voor Social VR onderzoeken voor de journalistiek. Daarvoor is een voorstel ingediend bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. TNO heeft daarnaast fondsen aangevraagd bij het Europese innovatieprogramma Horizon 2020 voor verder onderzoek.


 

Martin Prins - TNO Medialab from iMMovator