Op 6 oktober organiseerde iMMovator de Technology Update over het project Watskeburt?! Een thumbnail geeft kijkers vaak geen goed beeld van de inhoud van de video. Daarom ontwikkelden TNO en Media Distillery in samenwerking met NOS ‘Watskeburt?!’- een project om de beleving van online videonieuws te verbeteren. Daarbinnen werd onder meer een interactieve filmstrip ontwikkeld.
Martin Prins trapt deze ochtend af met zijn verhaal en nam je mee door het project. Van concept naar de implementatie en vervolgens de gebruikersevaluatie. Deze presentatie is hier terug te zien. Uit het onderzoek van TNO en Media Distillery kwam naar voren dat een filmstrip de beste manier was om selectieprocess voor en tijdens het kijken makkelijker en interessanter te maken.
Joost de Wit (Media Distillery) - Technology Update - Watskeburt from iMMovator
Het idee is er, maar hoe moet het worden uitgevoerd?
Daar heeft Joost de Wit van Media Distillery verstand van. Hij neemt ons mee in het productieproces.
De computer kan veel, maar nog niet genoeg. Veel analysewerk is nog mensenwerk en dat kost veel tijd en geld. Als computer ben je afhankelijk van teksten. Media Distillery richt zich op technische oplossingen om automatisch te analyseren waar een video over gaat. Watskeburt?! past daarom goed in het straatje.
Hoe ziet dit geautomatiseerde proces eruit?
Wat kan Media Distillery allemaal geautomatiseerd uit een filmpje halen?
In de filmstrip moet je een keuze maken welk frame je wil laten zien. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om een bepaalde tekst in beeld te laten komen, aanwezigheid van muziek, visuele eigenschappen, scherpte in het beeld e.d. Veel is automatisch te realiseren.
Benieuwd naar de video? Bekijk hem dan hieronder:
Joost de Wit (Media Distillery) @ Technology Update - Watskeburt from iMMovator on Vimeo.