STER wil online verzilveren
Sinds Frank Volmer directeur is, richt de STER niet alleen de focus op het verzilveren van lineaire radio en televisie, maar ook op het digitale aanbod. Dat is hard nodig om het aandeel van 200 miljoen (een kwart van de mediabegroting) aan advertentiegelden binnen te halen dat nodig is om de publieke omroep in stand te houden. In 2016 bedroegen de advertentie-inkomsten 185 miljoen euro en Volmer verwacht niet dat dat dit jaar veel hoger wordt.
Omroepen kunnen volgens hem veel meer revenuen halen uit online advertising bij hun on demand aanbod. Nu is dat aandeel slechts 5 miljoen, maar online advertising zou vijf keer meer kunnen opleveren. De STER zou dan wel over de juiste data moeten beschikken, zodat ze advertising beter kunnen targetten. Nu nog zijn de data in bezit van de omroepen, omdat de kijker via de platforms van de omroep het digitale aanbod bekijkt. Over data delen en online advertising is de STER al enige tijd in gesprek met de omroepen. Volmer stelt dat het proces langzaam gaat omdat er tal van praktische, technische en mediawettelijke obstakels zijn.
Zelf ziet hij veel in een model á la Spotify. Kijkers betalen 10 euro per maand voor een advertentievrije publieke omroep of kiezen voor gratis kijken mét advertenties. Hij wijst naar de Amerikaanse (S)VOD-aanbieder Hulu die de consument per product de keuze laat, bijvoorbeeld 50 cent voor een reclamevrije film of gratis met reclame. Hij stelt dat 85% voor de gratis optie kiest. “Mensen waarderen advertenties zolang ze relevant en leuk zijn.”
Volgens Volmer is de markt voor televisiecommercials nog altijd goed: “lineaire televisie is nog steeds een geweldig medium om veel mensen te bereiken.” Als de Nederlande media-industrie een vuist wil maken tegen de grote buitenlandse mediabedrijven is het belangrijk dat Nederlandse spelers samenwerken om het Nederlandse aanbod te versterken. Commerciële en publieke omroepen zouden bijvoorbeeld hun advertentieaanbod op elkaar af moeten stemmen om overexposure bij het zappen tussen de kanalen te voorkomen. En STER is al bezig om samen met alle mediapartijen, waaronder TPG en Sanoma, samen te werken voor verkoop en onderzoek.