Een van de grootste ontwikkelingen in het medialandschap de afgelopen jaren, is het gebruik van data. Gegevens over consumenten worden op grote schaal verhandeld tussen mediabedrijven en adverteerders. Maar momenteel is er een verandering gaande: het afschaffen van third-party cookies. De mediabranche is op zoek naar nieuwe manieren om data te verzamelen, zonder daarbij de privacy van consumenten te hoeven schenden.
In het Cross Media Café ‘Media en bereik: datazaken’ van 22 juni ging moderator Monique van Dusseldorp in gesprek met verschillende organisaties over nieuwe mogelijkheden rondom het verzamelen van data.
Natali Helberger is hoogleraar Informatierecht aan de UvA. Zij ziet dat het internet nu een grote wolk is van bedrijven die alleen maar data eisen van gebruikers. Gebruikers zetten daar steeds meer hun vraagtekens bij, dus organisaties moeten hierin transparant worden. Bijvoorbeeld door de extra effectiviteit van data aan te tonen door het te gebruiken voor het verbeteren van diensten. Minder data inzetten kan ook effectief zijn volgens Natali. “Organisaties moeten af van de gedachte dat zij zoveel mogelijk data moeten verzamelen. Geef gebruikers ook een keuze in het uitlenen van hun datagebruik”.
Dat is precies waar DPG Media zich de afgelopen tijd mee bezig heeft gehouden. Ze zijn gestopt met koppelingen tussen social accounts, omdat grote partijen hen deze de data niet wilden verschaffen. Volgens Stefan Havik, CDO van DPG Media, is er geen andere route dan via first-party. Hij onderschrijft contextual first-party data, waarbij ze ervoor zorgen dat de directe relatie met de consumenten behouden blijft. Stefan: “Alles binnen onze strategie berust op het bij ons houden van onze klanten. Momenteel zitten we qua ingelogd bereik boven de miljoen gebruikers per dag, dat is echt fors. Een jaar geleden was dit niks, dus dat is echt een enorme groei.” Volgens Stefan willen mensen ingelogd zijn, zolang de waarde uitwisseling maar in balans is. Het gaat om kwalitatieve content. Dat maakt waarom iemand inlogt.
Adverteerders kunnen hun data versleuteld overbrengen naar DPG Media om een passende advertentie te laten maken. De data blijft echter van de adverteerder en wordt niet over en weer uitgewisseld. Stefan verwacht in de toekomst een privacy vriendelijke manier van data matchen.
In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, organiseert Media Perspectives gedurende het jaar diverse Cross Media Cafés. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen worden gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.
Met deze Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen. Bekijk hier de jaarplanning.