RTL heeft op YouTube een succesvol multichannelnetwerk: RTL MCN. Account Manager Bob ten Berge: “RTL is begonnen op YouTube om in te spelen op het veranderende kijkgedrag. Wij willen zijn waar de doelgroep is.” RTL MCN helpt online videotalenten om geld te verdienen en biedt adverteerders een platform. Onder meer door native advertising in samenwerking met de influentials, Youtubers met groot bereik, die bij het MCN onder contract staan, zoals StukTV en Mertabi. RTL
Het voordeel van RTL MCN is het bereik. RTL heeft op haar eigen platform 490 miljoen views per maand, op YouTube 300 miljoen views per maand en op RTL MCN ruim 70 miljoen views per maand. Storytelling is het toverwoord: followers aan je binden door je verhaal via verschillende kanalen op verschillende contentniveaus aan te bieden.
RTL MCN werkt via het bekende Hero, Hub en Hygiene-model van YouTube, waarbij content op drie niveaus wordt aangeboden om je doelgroep te binden. Zoals rond het online reisprogramma Basecamp, waarin Road to Robinson als aandachtstrekker (hero) fungeert, waarin kanalen voor backpackers of over citytrips moeten zorgen voor verdieping (hub) en de hygiene-laag met content die nieuwe bezoekers moet aantrekken, bijvoorbeeld door top 5-lijstjes of ‘how to’-artikelen.