Anne van der Velden, webredacteur kinderprogramma's bij de Evangelische Omroep vertelt over Checkpoint Versus, een webserie voor het YouTube kanaal van het kinderprogramma Checkpoint. “Checkpoint is een jongensprogramma, dus we wilden de content ook aanbieden via de platforms waar je jongens vindt: YouTube.” Kijkers krijg je niet zomaar. Een beproefd recept is je verbinden met populaire Youtubers, in dit geval bekende jongens. Het aanbod van Checkpoint: de vlogger werd uitgedaagd voor een gave challenge tegen het Checkpoint-team. Checkpoint maakt daarvoor twee filmpjes. Een voor het Checkpoint versus-kanaal en een voor de vlogger. Anne: “Ze doen alleen mee als je ze iets heel leuks aanbiedt: een once-in-a-lifetime experience. Sinds de lancering van Checkpoint Versus op 19 september is het aantal subscribers gegroeid met 30%, zijn er 850.000 views (ook van oude video’s). Anne voegt toe dat de groei van het aantal subscribers afnam toen de Versus-reeks afgelopen was. Ook bij de partners had Checkpoint versus groot effect: bijvoorbeeld 140.000 views bij Zomaer.
Tips van Anne van der Velden bij het starten van een nieuw initiatief op YouTube:
Waarom de tactiek van bekende vloggers in je kanaal trekken? vraagt moderator Monique van Dusseldorp. Anne: “Je kunt nog zulke toffe dingen zeggen, maar als niemand het ziet …”