Wat doet RTL met Addressable TV? Afhankelijk van hoe je dat begrip definieert doet RTL het al jaren (non-lineair) of werken ze hard aan eerste toepassing (lineair) , licht Marcel Korstjens (RTL) toe in dit interview.
In de ogen van Marcel is lineair een soort playlist, terwijl er bij non lineair een één op één relatie is waarbij de consument zegt: ‘ik wil deze content bekijken’. Bij non lineair is het eigenlijk eenvoudig De consument kijkt vaak via een digitaal “connected” apparaat. Hier kan RTL door middel van cookies en identifiers al veel herleiden over de interesses en het gedrag van de consument. Deze profielen worden aangevuld met bijvoorbeeld enquête/poll data en data van partners. Op deze manier kan beter worden bepaald wat de consument wil zien. Voor lineair ligt dat anders: zodra het signaal de playout verlaat is het van een playlist één lang signaal geworden. De SCTE-markers moeten zorgen dat die stroom in herkenbare delen kan worden gesplitst en daar kun je dan weer wel van alles mee: zowel live als in het voeden van de replay en on demand omgeving. Én in het meer maatwerk bieden aan de kijker. Maar RTL kan dat niet alleen. “Hiervoor moeten we gaan samenwerken, anders gaat het niet gebeuren.” RTL streeft met dit maatwerk vier doelstellingen na: de kijker moet meer RTL content gaan kijken, hij of zij moet een prettige ervaring hebben, adverteerder moet meer resultaat realiseren en RTL moet er ook nog aan verdienen.