De NRC heeft online omarmt. Anderhalf jaar geleden werd de redactie alleen op de hoogte gesteld van bereikcijfers en pageviews met het oog op de adverteerders. Tegenwoordig is de hele strategie afgestemd op voorkeuren en leesgedrag van de online lezer. Wieland van Dijk, Chef online NRC Media is onder andere verantwoordelijk voor de website NRC.nl en medebedenker van NRC's zakelijke nieuwssite NRC Q. Hij vertelt hoe de klassieke krantenredactie met de focus op die ene dagelijkse deadline is omgevormd tot een moderne redactie die steeds beter leert wat de vragen, zorgen en interesses van de lezer zijn. Op nrc.nl/bigboard kunnen de journalisten zien welke artikelen realtime het meest gelezen worden. Elke dag ontvangt de redactie per e-mail cijfers over het aantal views per artikel, de gemiddelde leestijd plus een korte analyse. Wieland stelt dat NRC door de cijfers beter kan zien welke verhalen het beste werken en wat de ideale publicatietijd is. Longreads doen het bijvoorbeeld ’s avonds beter.
Uit de zaal komt de vraag of NRC over tien jaar nog zal bestaan. Wordt het mediabedrijf niet eerder een artikelprovider voor nieuwssites als Blendle? Wieland ziet vooralsnog geen gevaar. Verhoudingsgewijs is de invloed van Blendle op de redactie van NRC beperkt. Blendle staat voor 1,5 fte extra op een redactie van 210 fte.