De tweede Top Names vanaf SxSW staat in het teken van de publieke sector: musea en onderwijs. Michael van Wetering en Wietse van Bruggen van Kennisnet vatten SxSW Edu, de educatie variant van SxSW, samen. Dit is een video van Fast Moving Targets.
Van Wetering: ”Je mag nu geen big data meer zeggen, maar je moet het over ‘deep and rich data’ hebben. Men komt er achter dat je moet kijken naar wat die data zegt, wat het betekent, waar je naar zit te kijken. Er zijn hoge verwachtingen van het gebruik van data in het onderwijs en dat moet waargemaakt worden door technologie. Maar je moet eerst snappen wat je wil weten.”
Hij is enthousiast over startups die zich op onderwijs richten. “Maar je moet als startup niet denken: ik heb zelf ook op school gezeten, dus onderwijs dat snap ik wel. Je moet werken met de kennis en ervaring die er al is. Ga met onderwijs praten als je een product ontwikkelt. Net zoals het onderwijs niet moet afwachten, maar bedrijven en startups moet laten weten wat nodig is. Onderzoekers, bedrijven en onderwijs moeten samen optrekken.”
Zijn collega Wietse van Bruggen is enthousiast over de startup-competities tijdens SxSW, maar vraagt zich ook af of scholen niet zelf startupcompetities moeten organiseren. Waarin ze hun probleem of vraag duidelijk maken en waar startups en andere bedrijven dan mee aan de slag kunnen. “We moeten dan wel een systeem vinden waarbij geld niet alleen achteraf, maar ook aan het begin van een traject kan worden vrijgemaakt. Anders is het voor startups moeilijk.”
Hij was zelf een van de sprekers tijdens SxSW Edu. Hij vertelde over het project ArduSat waarbij kinderen zelf een ruimte-experiment kunnen programmeren wat ook echt in de ruimte wordt uitgevoerd. Drie scholen hebben daar aan meegedaan. “Dit soort ‘maker’-technologie helpt betavakken op een creatieve manier te belichten. Je gaat uit van de dingen die kinderen interesseren en de vragen die ze hebben en zoekt daar onderwijsinhoud bij.”
Voor Van Wetering en Van Bruggen is SxSW interessant vanwege zijn breedte. Om dan te kijken waar raakvlakken liggen. Zo lijkt ‘wearable’ technologie ver van onderwijs te staan, maar is het zinvol als je activiteit van gedrag en lichaam kunt monitoren in relatie tot bijv concentratie en prestaties. Ook Peter Gorgels van het Rijksmuseum, daar onder meer verantwoordelijk voor het project Rijksstudio, kijkt zo naar SxSW. Wat kan de buitenwereld de wereld van musea leren? Wat zijn trends en ontwikkelingen?
Gorgels: “Je ziet bijvoorbeeld dat beeld steeds belangrijker wordt. Bedrijven zijn met beeld bezig. Zo heeft Getty Images, een van de grootste fotopersburo’s, een embed-tool ontwikkeld zodat iedereen gratis foto’s in zijn site kan opnemen op een manier die we van YouTube kennen. Dat is een belangrijke ontwikkeling in een wereld waar veel geld met foto’s wordt verdiend. Ze willen net als YouTube geld gaan verdienen met advertenties bij die foto’s. Daarnaast heb je bijvoorbeeld de Nederlandse startup Chordify die muzikanten helpt om nummers van anderen te leren spelen. Net als WeTransfer verdienen ook zij geld door schermruimte aan adverteerders te verhuren. Ook zij verdienen geld met beelden. Ook daar is het visuele aspect belangrijk.”
Ook Gorgels noemt wearable technologie als belangrijk. Bijvoorbeeld Google Glass. Hoe kan die bril museumbezoek verrijken? “Bij ons is technologie belangrijk, maar het moet in dienst staan van de kunst. Interessant aan Google Glass is dat je het op je hoofd zet, je kijkt naar kunst zonder afleiding, maar hebt context en aanvullende informatie bij de hand als je dat wilt. Verrijking, selectie en navigatie zijn belangrijk voor ons. Zoiets als Google Glass kan daar bij helpen. Ook interessant op dat gebied is iBeacon, dat maakt nauwgezet lokatiegebaseerde informatie in een pand mogelijk.”