Dat de grenzen tussen fysiek en digitaal gaan verdwijnen is ook de mening van creative technologist Samuel Snider-Held en Chris Byrne, European partnerships. Beiden zijn werkzaam bij Mediamonks, “the biggest production company”, zoals ze zelfs stellen. Momenteel werken er 450 Mediamonks in 10 kantoren over de hele wereld met name voor bureaus en adverteerders. Sam: “Die vervaging van grenzen is duidelijk te zien bij VR. Gebruikers hebben VR omarmd. Je kijkt niet naar een film, maar je zit er middenin.” Ook de monks gebruiken de nieuwste technologie, zoals Augmented Reality en Virtual Reality, in hun producties. Samuel laat een beurspresentatie voor een automerk zien, waarin een potentiële koper ervaart hoe de auto onderdeel voor onderdeel wordt samengesteld.
Speciale aandacht vragen ze voor hun werk voor NEXO Knights, het nieuwe thema van Lego. MediaMonks ontwikkelden een display voor de retail waar kinderen kunnen kennismaken met NEXO Knights door middel van VR en connected gaming. Sam: “Het werkt heel intuitief. Kinderen worden uitgedaagd door een ridder in beeld. Als ze het zwaard en het schild oppakken, kunnen ze met hem in gevecht. Voor ons is dat futuristisch, maar voor kinderen is het heel normaal. De display is geschikt voor retailers en is zonder ingewikkelde toestanden uit te rollen. Er is alleen een simpele webcam en Google cardboard headset nodig. Chris: “VR wordt al veel gebruikt voor reclamedoeleinden en dat is logisch: mensen willen het ervaren.”