Video van: Rutger Verhoeven (BNN-VARA)
Event: Cross Media Café Coming Soon
Datum: 23 september 2014
BNN-VARA verzamelt data over contentgebruik en gebruikt dit om de interactie met de consument verder te vergroten, stelt Rutger Verhoeven, Hoofd Nieuwe Media BNN-VARA.
Het succes van de nieuwe Giel-app komt bijvoorbeeld vooral door de directe interactie met de luisteraar en app-gebruiker. Als Giel oproept voor de ‘geile goede morgen’, krijgt de app-gebruiker onmiddellijk een melding op z’n scherm. Mensen hoeven alleen maar te reageren. “Elke app-gebruiker is zo een sidekick van de show.” Via de app is ook veel unieke muziekcontent beschikbaar. Piekverkeer is ’s ochtends tijdens de show, maar ook ’s avonds als doelgroep content online beluistert. De app is 60.000 keer gedownload.
Een andere succesvolle BNN-VARA-app is die van kennisquiz Per Seconde Wijzer. Gebruikers kunnen zelf een quiz spelen. In zes maanden tijd werd de app 100.000 maal gedownload en zijn er meer dan 2 miljoen spelsessies geweest. De redactie van het televisieprogramma gebruikt de online community ook om nieuwe ideeën te testen, zoals een nieuwe categorie vragen.
Consumentenprogramma Kassa heeft een van de grootste online communities van de publieke omroep. Per maand heeft de Kassa-website een miljoen bezoekers. Het vraag- en antwoord-forum genereert 70% van het bezoek. Vrijwillige experts geven er antwoord op de meeste uiteenlopende consumentenvragen. Met een nieuwe web-app wil Kassa het bezoekersaantal verhogen en de allergrootste consumenten webcommunity worden. Dit wil Kassa bereiken door het forum te verbeteren: vragen stellen kan eenvoudiger en de antwoorden kunnen beter en sneller. Fanatieke beantwoorders kunnen een expertstatus krijgen en worden uitgenodigd in het televisieprogramma. De lancering van de app staat eind dit jaar gepland.