Ray van Brandenburg, TNO – met dé oplossing voor kwalitatief hoge VR
TNO heeft onderzoek gedaan naar de beleving van VR en daar is de volgende casestudy uit voortgekomen: hoe kan je VR nu écht echt laten lijken? Ray stelt dat zelfs 4K daarvoor niet goed genoeg is. Met VR zit het scherm zo dicht bij je ogen, dat je elke pixels kan zien. Video’s zijn kwalitatief nog niet goed genoeg en het duurt erg lang om de video’s te laden met de huidige internetsnelheid. Daar heeft TNO een oplossing voor bedacht.
Ray legt uit hoe je meer kwaliteit uit je VR video zou kunnen halen. Op het moment dat je een VR-video bekijkt kijk je altijd maar naar één stuk van het gehele beeld. TNO heeft een technologie gebouwd, waardoor je maar 1/8 deel van het geheel ziet. Je gebruikt maar één deel van de video, waardoor de kwaliteit blijft gewaarborgd en je hoeft alleen maar dat deel te streamen. Het gehele beeld wordt verdeeld in “tiles”, hiermee hak je de content in stukken. Je bekijkt maar één ‘tile’ tegelijk, maar als je je hoofd beweegt verplaats je naar een nieuwe ‘tile’. Dit gebeurt met een nauwelijks waarneembare vertraging. Deze pilot presenteert TNO aan organisaties met interesse voor VR content.