“Wil de Nederlandse media-industrie het in de toekomst goed blijven doen, dan is samenwerking vereist”. Dat zegt Taco Rijssemus, CEO van IDTV, in een interview met MediaMatters. Rijssemus is een van de CEO’s van 16 toonaangevende Nederlandse mediabedrijven die aan een industriebrede agenda werkt. Een groot deel van hen kwam donderdag 6 september bijeen voor een besloten ‘Industrietafel’ bij de Hilversumse wethouder Wimar Jaeger thuis. Samen met Media Perspectives heeft de gemeente Hilversum het initiatief genomen om te komen tot een industriebrede agenda, een breed gedragen samenwerking in de mediasector.
Dat is hard nodig, zegt Taco Rijssemus. “Hoe gaan we concurreren met Facebook en hoe met Netflix? Dat zijn vragen die de hele industrie aangaan. Om die vraagstukken op te lossen, is samenwerking noodzakelijk. Om dingen van de grond te krijgen, moet je die samenwerking steeds meer gaan opzoeken”.
Als het aan Rijssemus ligt, moet de dominantie van de Amerikaanse partijen als Google en Facebook op de advertentiemarkt topprioriteit hebben voor de Nederlandse mediasector. “Punt 1 moet zijn: hoe gaan we om met het weglekken van advertentiegelden naar die partijen. Punt 2: hoe gaan we om met het weglekken van advertentiegelden naar die partijen. En punt 3: hoe gaan we om met het weglekken van advertentiegelden naar die partijen. Dat is het grote vraagstuk waar de Nederlandse media-industrie mee te maken heeft. Wij zijn daar ook voorloper in. In andere landen is dit probleem minder schrijnend.”
Naar aanleiding van de bijeenkomst van de groep van 16 CEO’s van mediabedrijven wordt nu een eerste concept voor een door de industrie gedragen agenda opgesteld en uitgewerkt. Daarmee wil de groep aan een brede groep stakeholders laten zien hoe de sector de toekomst van het Nederlandse medialandschap ziet. Behalve Rijssemus maakt ook René Delwel, directeur van United, deel uit van de groep.