Ondernemer Ruud Hendriks, een van de grondleggers van commerciële radio en televisie in Nederland, velt een vernietigend oordeel over de staat van de Nederlandse mediasector. In het programma MediaMatters op New Business Radio zei Hendriks: “De innovatie binnen de mediabedrijven vind ik heel beperkt. Het gaat niet van harte. Er is een enorme weerstand om echt iets anders te gaan doen.”
Bert Kok en Rick van Dijk van MediaMatters spraken met Ruud onder meer over de lancering van het nieuwe bedrijf van zijn ex-zakenpartner John de Mol, Talpa Network. Dat nieuwe bedrijf moet de concurrentie aangaan met Google en Facebook. Ook daar is Ruud Hendriks niet van onder de indruk. Het is allemaal ‘too little, too late’, zegt hij. Mogelijkheden zijn er volgens Ruud in het verleden genoeg geweest te voorkomen dat de grote Amerikaanse online spelers zo’n dominante rol zouden gaan spelen. “Alles kansen lagen er. De Nederlandse mediabedrijven hebben het allemaal laten lopen. Als ik nu John de Mol en de publieke omroepen hoor klagen, dan denk ik bij mezelf, jullie konden het allemaal zien aankomen. Het stond met giga-letters op de muur geschreven.”
Hendriks is al jaren niet meer actief in de mediawereld, maar ziet de teloorgang met lede ogen aan. “Het is verstandig dat de mediabedrijven meer gaan samenwerken, maar het zal altijd een spel in de schaduw blijven. Het zijn de Amerikaanse spelers die de grote impact hebben: Google, Amazon, Apple, Facebook. Dat haalt een Nederlandse partij nooit meer in. Het is een moedig streven om een puur Nederlands bedrijf te maken, maar ik zou zeggen: who cares! Wat maakt mij het uit dat Talpa puur Nederlands is. Ik zou eerder zeggen: zorg maar dat je internationaal gaat. Puur Nederlands doet mij helemaal niets.”