5 mei 2019
mediamatters radioshow Business

MediaMatters-radioshow: Ralf van Vegten (NEP) ‘imagocampagne voor mediasector nodig’

Ralf van Vegten

Een aantal mediabedrijven, waaronder NEP, werkt aan een imagocampagne voor de mediasector. Dat zei Ralf van Vegten, de managing director van NEP Nederland in het programma MediaMatters op New Business Radio. De bedoeling van de campagne is de sector aantrekkelijker te maken voor met name tech-talent.

“We willen talenten overtuigen dat deze sector echt een toekomst heeft”, zegt Van Vegten. “Ook als het gaat om de nieuwe platformen: uiteindelijk gaat het om de content die daar wordt geconsumeerd. Die content moet gemaakt worden en we moeten nieuwe modellen bouwen om daar geld mee te verdienen. Dat gebeurt bij bedrijven als NEP. Dus is het heel erg belangrijk dat het imago verbetert zodat die mensen hun weg ook naar ons weten te vinden.”

Industrietafel

De imagocampagne is een uitvloeisel van de ‘Industrietafel‘, een overleg waaraan 16 CEO’s uit de media-industrie deelnemen. De directeur van de STER, Frank Volmer, is vanuit de Industrietafel de trekker bij de uitwerking van de imagocampagne.

De negatieve beeldvorming rond de publieke omroep helpt natuurlijk niet als het gaat om het aantrekken van talent, zegt Ralf van Vegten. “We kunnen dat negatieve stempel vanuit Den Haag helemaal niet gebruiken. Dat de publieke omroep geldverslindend is en een dying business, is gewoon niet waar. Die mensen in Den Haag moeten ook eens stoppen om die indruk te wekken.”

Media Park

Ook aan het imago van het Media Park in Hilversum – waar NEP is gevestigd – is het nodige te verbeteren, vindt Van Vegten. Hij had de hoop gevestigd op de beoogde nieuwe eigenaar uit Groot-Brittannië. Die steunde plan voor een meer campus-achtige constructie op het Media Park. “Inmiddels heeft een andere partij (Pinnacle van prins Bernhard jrhet park gekocht. Wij hopen dat die zich ook achter het plan gaat scharen. Vooralsnog is echter het oorverdovend stil op dat vlak.”

Van Vegten heeft al contact gehad met Pinnacle. “Het is tot nu toe niet een heel makkelijke partij gebleken. We wachten vrolijk af. Binnenkort hebben we weer een afspraak met ze. Tot nu toe hebben we nog niet gezien dat ze bereid zijn te investeren in het Media Park. In de volgende gesprekken hopen we daar wat meer van te zien. Met de beoogde koper uit Engeland zijn we maanden in gesprek geweest. Die was super uitgesproken over de plannen om het Media Park te veranderen.”