Het omroepcomplex van de VRT in Brussel heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een leidend centrum voor media-innovatie in Europa. Eén van de redenen voor dit succes is dat de VRT-directie gelooft in het testen van nieuwe technologie, vertelden Peter de Paepe van VRT Sandbox en Sarah Geeroms van Future Media Hubs in de MediaMatters-radioshow. “Hier mogen startups falen en dingen opsteken.”
Volgens Peter de Paepe steekt VRT Sandbox er veel energie in om mensen mee te krijgen met hun verhaal. Daarnaast heeft het sandbox-mechanisme nog enkele factoren waarom het zo goed werkt, zegt hij. “Ten eerste heeft de VRT-directie er belang bij dat er getest mag worden. Dat is iets anders dan een pilot. Hier mogen start- en scale-ups falen en dingen opsteken.” Daarnaast haalt de VRT kennis van buiten naar binnen. Tenslotte is er een enorm netwerk om de VRT Sandbox gebouwd door de hubs met het netwerk te koppelen. “Het lijkt nu alsof het allemaal zo makkelijk gaat maar ik ben elke dag bezig om ons kleine team te overtuigen om daar energie in te steken en om ze aan boord te houden bij de omroep”, aldus Peter.
In de afgelopen 5 jaar geleden heeft VRT Sandbox 120 startups gelinkt aan de VRT. Aanvankelijk waren dat allemaal Belgische startups, maar gaandeweg is dat veel internationaler geworden. De helft is afkomstig uit België, de andere helft uit Europa, de VS en Azië.
Na 3 jaar is VRT Sandbox zich meer gaan richten op het bouwen van internationale communities rondom technologie, talent en gaming. Dit overkoepelende netwerk kreeg onlangs een nieuwe naam: Future Media Hubs. Voor die internationale poot is Sarah Geeroms verantwoordelijk. Naast de internationale communities nog s ook het delen van kennis erg belangrijk, zegt Sarah. “We geloven er sterk in wanneer je kennis en opportunities van anderen wilt krijgen, dat je ook die van jou moet uitdelen. En dat doen we ook. We delen onze successen en onze failures.”
Het krijgen van Europees aanzien is volgens Sarah niet zomaar tot stand gekomen. Zij zegt dat vooral de samenwerking met Europese bedrijven automatisch leidt tot meer kansen die je omzet in gezamenlijke projecten. Anderzijds is er ook een economische meerwaarde die de VRT kan bieden voor start- en scaleups. Zelfs de Waalse concullega RTBF ziet ook de noodzaak van de samenwerking met Europese bedrijven in. De RTBF is momenteel ook mede-financier van de Future Media Hubs.
Maar wat hebben de start- en scaleups nou echt aan de Sandbox gehad? Peter de Paepe: “Dat weet je niet altijd zeker maar ik denk dat zij een product hadden wat klaar was om getest te worden voor een groot publiek. Wij gaven zij die mogelijkheid. We hebben ook ons netwerk ter beschikking gesteld. Wij openen de juiste deuren voor hen.” Op dit moment is de VRT bezig met een coaching-programma voor scale-ups waar de omroep ook krijgt van de EU. “Zoiets zou nooit mogelijk zijn door alleen subsidie van de VRT”, geeft Peter aan.
In april 2018 hebben de Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) en de VRT samen het investeringsfonds Media Invest Vlaanderen opgericht. Ze hebben 10 miljoen euro in dat fonds gestopt. In Nederland zou zoiets praktisch onmogelijk zijn door de beperkingen van de Mediawet. Waarom dit in België wel kan legt Peter uit “PMV investeert in Brusselse en Vlaamse bedrijven. Wij gebruiken de mediastrategie van VRT met de kennis van PMV.” Hij legt ook uit dat hier bepaalde restricties aan verbonden zijn. “Wat sowieso niet kan is rechtstreeks investeren vanuit de VRT in bedrijven, dat heeft onze regering ook duidelijk aangegeven.”