De doorstroming van personeel bij de omroepen is echt een probleem. Dat zei NTR-directeur Paul Römer in het programma MediaMatters op New Business Radio. Omdat mensen lang op hun plek blijven zitten, is het vrijwel onmogelijk om nieuw talent aan te nemen, aldus Römer. “Voor mensen die niet meer mee willen of mee kunnen met de nieuwe ontwikkelingen, moet je misschien ook buiten je eigen bedrijf oplossingen zoeken. Dat is een beetje een taboe, dat is eng. Maar ik vind dat je het wel moet kunnen doen. Dat gebeurt te weinig.”
Bij zijn naderende afscheid als directeur van de NTR, spreekt Römer vrijuit. De doorstroming van personeel is een bijna onoplosbaar probleem voor veel omroepen, zegt hij. “Onze beperking is het budget. Ik kan niet meer mensen inhuren dan ik geld heb. Er is een enorme dynamiek aan de onderkant van het bedrijf en nieuwe mensen kunnen we ook makkelijk vinden. Alleen die talenten langjarig vasthouden is heel moeilijk, zo niet onmogelijk. Dat is echt een probleem voor de sector.”
De oplossing is volgens Römer niet simpel. “Je moet heel veel dingen doen. De mensen die je in je bedrijf hebt, en die niet opgegroeid zijn in de huidige tijd, moet je meenemen, bijspijkeren en inspireren. Op het gebied van P&O moet je maatwerk leveren. Voor mensen die niet meer mee willen of mee kunnen, moet je op zoek naar oplossingen om ze te helpen met dat probleem. Als je elke dag naar je werk gaat en je vindt het niet leuk, heb je een slecht leven. Misschien zijn er alternatieven, waarbij je allebei een beetje moet inleveren, waarbij je iets anders kunt gaan doen.”
Het is ook geen kwestie van leeftijd, zegt Römer. “Het is niet zo dat als je 60 bent, dat je per definitie niet meer mee kan. Sterker nog: ik heb echt ongelooflijk veel vitale mensen werken bij de NTR die 60 zijn waarvan ik hoop dat ze nooit met pensioen gaan. Maar er zijn er ook van 45 waarvan ik denk: wordt het niet eens tijd om iets anders te gaan doen. Het heeft met je energie, met je mentaliteit te maken en ook met je wil om jezelf te blijven ontwikkelen. Een leven lang leren, dat moet je echt doen. Dat eist de huidige tijd. Als je jezelf niet bij blijft spijkeren, dan kom je aan de zijkant te staan.”
Römer is ook gevraagd voor de Industrietafel, waar media-CEO’s praten over mogelijkheden om samen te werken. Hij is blij met dit soort initiatieven. “Samenwerking is noodzakelijk. Als je allemaal op je eigen eiland blijft zitten, dan gebeurt er niet veel. Je moet bruggen slaan. Tegelijkertijd moet je realist zijn. Je hebt op een lokale markt als Nederland niet allemaal hetzelfde belang. We moet met elkaar praten en uitvinden waar we gezamenlijk kunnen optrekken. Maar je moet ook uitvinden waar dat niet kan en waar we ieder onze eigen weg gaan.”
“Van samenwerking is nog nooit iemand slechter geworden”, legt Römer uit. “Dan moet je dat wel doen met partijen die allebei een gelijk belang hebben. En je doel moet duidelijk zijn. Als Google of Facebook echt je concurrenten zijn op inhoud ben je verloren, want dit zijn bedrijven die honderden miljarden te besteden hebben. Als je daar tegen moet concurreren, ben je op voorhand al dood.”
“Natuurlijk, het landschap is veranderd. Er zijn spelers gekomen die iets brengen wat er vroeger niet was. En welke ruimte laat dat ons, als lokale spelers? Wat kunnen wij daar tegenover zetten? Wij begrijpen de Nederlandse cultuur. Wij kunnen content maken die zodanig relevant is dat de Nederlander graag naar je toe komt omdat je hem iets te bieden hebt. Dat moet je inderdaad samen met andere partijen doen. Dan kan je een plek in de markt maken waar de Googles en de YouTubes niet aan kunnen komen en ook niet echt in geïnteresseerd zijn. Al die lokale Europese markten zijn veel te complex voor hen.”