In de MediaMatters-radioshow van donderdag 6 februari was digitale BN’er Jeroen Verkroost te gast. Jeroen is al jaren een bekend gezicht in het digitale medialandschap. Zo werkte hij voor SBS, KPN, Microsoft en als Chief Digital Officier voor De Persgroep. Bert Kok en Rick van Dijk spraken met Jeroen over de uitdagingen van de Nederlandse mediabedrijven en zijn visie op de toekomst van de media-industrie.
Als manager, advisory board member, mentor, strategy consultant, writer en speaker heeft hij op het gebied van innovatie en digitalisering ruime ervaring opgedaan. Jeroen is naar eigen zeggen verliefd op massamedia. Hij is gefascineerd door alle veranderingen die er in alle vormen van massamedia hebben plaatsgevonden. Het belangrijkste inzicht wat Jeroen uit zijn ervaringen in de media heeft opgedaan is dat creativiteit samenhangt met kennis van wat hij noemt ‘het Excel-spreadsheet speelveld’, inzicht in de cijfers. De combinatie maakt volgens hem verandering mogelijk. “Je kunt toffe ideeën hebben, maar als je deze niet kunt begroten komt er uiteindelijk niet zoveel van terecht. Dit soort inzichten zijn belangrijk om in de toekomst te kunnen anticiperen op wat er in de markt gebeurt.”
(Op de foto v.l.n.r. Bert Kok, Jeroen Verkroost, en Rick van Dijk)
Kijkend naar de toekomst van de (digitale) media vindt Jeroen dat mediabedrijven van eigen bodem zich met name op het gebied van videocontent meer kunnen profileren op de buitenlandse markt. ‘’Je zou kunnen kijken naar Nederland als kennisland. Nederland produceert ontzettend veel media, vaak en op hoog niveau, maar alleen voor de Nederlandse markt. Je zou je kunnen afvragen of we dat niet wat slimmer kunnen doen met z’n allen. Want wij hebben in principe de infrastructuur, de connecties en de creativiteit.’’
Jeroen voegt toe dat mediabedrijven zich de komende jaren moeten ontwikkelen naar een meer holistische propositie, waarbij niet in distributie moet worden gedacht, maar juist in combinatie van elementen die in zijn totaal een waarde kunnen opleveren. Een voorbeeld hiervan is dat je niet alleen thuis, maar overal Netflix kunt streamen. Jeroen: “Verschillende soorten vormen van mediaconsumptie bieden zich aan in de toekomst, waarvan augmented reality een belangrijke ontwikkeling is. Het zou mooi zijn als proposities van organisaties hierin mee gaan. Mensen echt onderdeel laten maken van hetgeen waar zij voor staan. Voor organisaties vergt dit een cultuur waarin veel kleiner en in losse delen wordt gedacht. Met kleiner denken wordt gedoeld op het investeren in de basis en de acceptatie dat acht van de tien projecten wellicht niet zullen slagen.”
Tot slot benoemt Jeroen het recept voor digitale transformatie. “Dit moet je eigenlijk zien als een proces op de lange termijn. Verantwoordelijkheden, investeringen en succesmetingen zijn daarbij de basiselementen. Digitale transformatie is een weg van het accepteren van een rijkdom van energie, enthousiasme en nieuwe ideeën.”