In de discussie over de toekomst van het publieke bestel gaat het vrijwel altijd over de landelijke omroep. Niet zo heel vaak komt de regionale omroep aan bod. “Ik denk dat de landelijke omroep zo vaak wordt genoemd omdat ze er af en toe zo’n ongelooflijke puinhoop van maken”, zegt Gerard Schuiteman, bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO) met een glimlach op z’n gezicht. “Maar inmiddels is er in Den Haag veel waardering voor de regionale omroep”, aldus Schuiteman in een interview met MediaMatters op New Business Radio.
Niet lang na het interview worden de woorden van Schuiteman nog eens onderstreept. Minister Arie Slob laat weten dat de regionale omroepen deze kabinetsperiode geen nieuwe bezuinigingen hoeven te vrezen. “Dat was iets van het vorige kabinet”, zegt Slob nu.
Al die aandacht voor de landelijke omroep, steekt wel eens, geeft Schuiteman toe. “Wij hebben al jaren te maken met teruglopende reclame-inkomsten. Dat vangen we binnen onze eigen budgetten op. Landelijk wordt er vorig jaar ineens veertig miljoen uit de tas getoverd om compensatie te bieden. Zoiets zit mij best wel dwars.”
Schuiteman is steeds positiever over de rol van de regionale publieke omroep. “De consument heeft veel behoefte aan verhalen van om hem heen. Die wil de verhalen horen uit zijn buurt, die ook hem aangaan. Er wordt veel nadruk gelegd op onze journalistieke taak, en daarmee wordt dan het kritisch volgen van provincies en gemeenten bedoeld. Maar daar zit niemand in het land echt op te wachten, anders dan de politici zelf. De burger vind het pas interessant als er in de politiek iets gebeurt dat hem aangaat. De meeste verhalen die de regionale omroepen maken, zijn heel menselijke verhalen. Dat is waar ontzettend behoefte aan is.”
Het is een misverstand om te denken dat de regionale omroepen alleen ouderen bereiken. Als het om kijken en luisteren is dat wel zo, geeft Schuiteman grif toe. “Maar online is dat allang niet meer het geval. Overigens ben ik best trots op ons wat oudere publiek. Veel van die mensen zijn 50+, maar de helft van Nederland is 50+. Maar online en met name op mobiel en social groeit ons bereik onder jongeren.”