Beluister het hele interview met Frans Olsthoorn hierboven (in het Engels).
Spraakherkenning is hot. Voor de komende jaren wordt een enorme groei verwacht van de wereldwijde markt in spraak- en stemherkenning. In Nederland zijn ook verschillende bedrijven actief op deze markt. Eén daarvan is Scriptix in Den Haag. In de serie Hollands Finest in de MediaMatters radioshow spraken we met Frans Olsthoorn, CEO en mede-oprichter van Scriptix. “De meeste oplossingen op het gebied van spraakherkenning zijn generiek, wij bieden maatwerk.”
Er komen steeds meer bedrijven die zich richten op spraakherkenning. “Ik zie de hele tijd nieuwe bedrijfjes opduiken”, zegt Frans Olsthoorn. “Maar er zijn er maar een paar die zelf spraakherkenningsmodellen bouwen. Scriptix is daar één van. De meeste bedrijven zijn afhankelijk van technologie die door anderen is ontwikkeld.”
Beeldherkenning wordt meestal als wat sexier gezien dan spraakherkenning, zegt Frans. “Maar uit spraak valt veel informatie te halen. Die informatie kan je ontsluiten met onze software. Door spraak in tekst om te zetten, kun je dit gebruiken voor bijvoorbeeld ondertiteling. Maar je kunt zo ook spraak en ook video doorzoekbaar maken.”
Hoe kan een bedrijf als Scriptix concurrerend met grote jongens als Google en Microsoft (Azure), die ook actief zijn met spraakherkenning? Frans: “Die vraag krijg ik vaak. Je kan voorop blijven als je echt samenwerkt met je klanten en maatwerkoplossingen bouwt. Bedrijven als Google en Microsoft hebben een generieke aanpak. Daardoor is hun software minder betrouwbaar in kleinere talen als het Nederlands.”
De spraakherkenningsoplossing van Scriptix wordt onder meer gebruikt door de regionale omroepen NH Media en Omroep West voor het ondertitelen van hun video’s. Maar het gebruik beperkt zich zeker niet tot alleen media. Scriptix wordt ook ingezet voor het automatisch ondertitelen van de debatten in die gemeenteraden van Den Haag en Utrecht. Maar er zijn ook toepassingen in het onderwijs, bijvoorbeeld door colleges om te zetten in tekst en zo doorzoekbaar te maken.
Scriptix is nog een klein team van 7 mensen, maar het bedrijf heeft wel de ambitie om te groeien, ook in het buitenland. Het grote doel? “Wij willen de nummer 1 worden in automatische ondertiteling”, aldus Frans.
Het interview met Scriptix is alweer het tweede in de serie Hollands Finest. Met Hollands Finest biedt MediaMatters een platform voor de beste Nederlandse bedrijven in mediatechnologie en contentproductie. Volgende maand besteden we aandacht aan het Utrechtse bedrijf Prepr. Op 4 maart is Jouko Huismans, CEO van Prepr, te gast in de radioshow.