2 november 2018
mediamatters radioshow Business

MediaMatters-radioshow: Lucy Küng ‘Data en AI zijn de pixy dust van de media’

Mediabedrijven moeten meer investeren in het vergaren en analyseren van data. Dat zei prof. Lucy Küng van het Reuters Institute for the Study of Journalism in het programma MediaMatters op New Business Radio. “Het zijn juist de spelers met kapitaalkrachtige eigenaren zoals The Washington Post (eigendom van Amazon-miljardair Jeff Bezos) en de South China Post (van Ali Baba-miljardair Jack Ma) die stappen maken op het gebied van data en kunstmatige intelligentie. Daar wordt fors in geïnvesteerd”, aldus Küng.

Pixy dust

Data zijn ongelooflijk belangrijk voor mediabedrijven, zegt Küng. “Het is een soort ‘pixy dust’ (magisch ingrediënt), absoluut cruciaal. Het geeft media de mogelijkheid om content te genereren die het publiek wil. En ook om met die content geld te verdienen.  Het is ook fascinerend om te zien dat data echt essentieel zijn in het veranderen van de cultuur op redacties. Journalisten krijgen een veel beter inzicht in de behoeften van hun publiek.”

Jeremy Gilbert, Head of Strategic Initiatives van The Washington Post, vergelijkt data en AI met de introducties van computers op redacties. “Het is nu moeilijk voor te stellen hoe elke verslaggever en redacteur zonder computer z’n werk kon doen. Ik geloof ook dat data en AI zo wijdverbreid en zo gewoon worden dat mensen zich niet meer zullen kunnen herinneren hoe het was toen we het zonder moesten doen.”

Gecompliceerd

AI is niet altijd heel erg gecompliceerd, zegt Gilbert. “Bij de Washington Post gebruiken we AI bijvoorbeeld voor de controle van spelling en grammatica. Maar ook om te kijken of redacteuren zich in hun stukken wel aan de afgesproken schrijfstijl houden.”

AI wordt soms als een bedreiging gezien, maar volgens Gilbert is deze technologie juist heel aanvullend aan het werk van journalisten. “Wij gebruiken AI onder meer om verhalen te ontdekken in de patronen in grote datasets. Maar ook om lezers betere aanbevelingen te geven. En AI zetten we ook in om geautomatiseerd artikelen te produceren, zodat we lezers meer kunnen bieden dan we met de bestaande redactie zouden kunnen.”