CapeRock maakt merken herkenbaar. Het medialandschap biedt je als merk veel mogelijkheden, maar hoe kun je die benutten?
Marco-Paul de Jeu, founder van CapeRock, vertelt hoe CapeRock dat doet. Het bureau is onder meer verantwoordelijk voor de nieuwe branding van Ziggo Sport op alle media en kanalen. De Jeu schetst kort de complexiteit en veelheid van het medialandschap toe, waar je naast de traditionele media te maken hebt met platforms van derde partijen (zoals Android en Apple), met social mediaplatforms en nieuwe technologie als Augmented Reality, Virtual Reality en Watch. “De uitdaging is om een coherente en consistente merkervaring te bieden op elk kanaal dat relevant is voor het publiek.” Hij licht dit toe aan de hand van een case met Joe FM, een Belgisch radiostation dat qua aanbod is vergelijkbaar met Sky Radio, aldus De Jeu. Opdracht was een nieuwe identiteit te ontwikkelen. In het ontwerp koos CapeRock voor een sterke en herkenbare cirkelvorm als visual property, een nieuw logo waarin de ronde vormen zichtbaar zijn en maakte het bureau gebruik van eigentijdse kleurstellingen met limegroen. De cirkelvorm, ook te zien als spotlight, en de kleuren zorgen voor basis designelementen die eenvoudig en herkenbaar te verwerken zijn in het design voor alle kanalen. Voor herkenbaarheid is een visual property (een duidelijk herkenbare vorm) onmisbaar volgens De Jeu: ‘een logo alleen is niet voldoende.’ De resultaten van de rebranding:
Kun je design dankzij sterke designelementen ook je ontwerpen voor de grote verscheidenheid van platforms automatiseren? De Jeu vertelt dat design weliswaar makkelijker wordt, maar nog steeds de inzet van een designer vraagt.