Buzzcapture geeft feiten over meningen
Wil je weten hoe vaak je in social media wordt genoemd, in welk verband dat gebeurt en hoe het publiek over je denkt, dan heeft Buzzcapture de cijfers. Buzzcapture is specialist in online & offline reputatiemanagement en social media monitoring. Head of content Kevin Lamers vertelt hoe het bedrijf alles dat openbaar gezegd wordt over organisaties en personen registreert en analyseert. De gegevens kunnen worden gebruikt voor reputatiemanagement, maar ook om nieuwsberichten een verdiepingsslag te geven. Het ANP gebruikt de data onder meer voor verkiezingsverslaggeving. Lamers: ‘Media kunnen de reputatie van een politicus maken of kraken. De snelheid van social media speelt hierin een belangrijke rol.’ Zo heeft Buzzcapture bijvoorbeeld exacte cijfers over de reactie van Nederland op de advertentie van Rutte die de VVD eind januari in de landelijke dagbladen liet plaatsen. Nog niet eerder in 2017 spraken zoveel mensen over Rutte: 21.000. 700 journalisten bespraken de advertentie op Twitter, overwegend negatief. Uit analyse van de social mediaberichten leidt Buzzcapture het effect op de reputatie af. De advertentie heeft reputatie van de VVD licht geschaad.
Kan Buzzcapture ook de verkiezingsuitslagen voorspellen op basis van de trends in social media? Nee, stelt Lamers. Maar het bedrijf kan wel in andere gevallen voorspellingen doen. Op basis van berichten in social media kan het bedrijf bijvoorbeeld inschatten wie bij de volgende aflevering van Wie is de Mol het programma gaat verlaten.
Kevin Lamers (Buzzcapture) - Cross Media Café 31-01-2017 from iMMovator