Tam/Tam helpt BPD met online huizenverkoop
BPD is een van de grootste gebiedsontwikkelaars van Nederland. Samen met Tam/Tam onderzocht BPD de mogelijkheid om nieuwbouwwoningen rechtstreeks online te verkopen. De uitdaging was: hoe maak je een nog niet bestaande woning zo aantrekkelijk dat iemand het (online) wil kopen. Senior Digital Strategist Justin Kniest vertelde hoe Tam/Tam voor BPD een VR-omgeving creëerde waarin kopers virtueel door een nieuwbouwwijk kunnen lopen, woningen kunnen selecteren, door een nieuwe woning kunnen lopen en daarbij opties kunnen selecteren, zoals een uitbouw of kleur van de muur. Meerkosten worden direct berekend.
Met de VR-optie is een pilot gedaan bij drie projecten, waarbij tien huizen zijn verkocht. 25% van alle prospects bij deze projecten gaf in een onderzoek aan dat ze online zouden kopen als daartoe de mogelijkheid was. Sterker nog: de respondenten vonden dat verrassend normaal en vroegen zich zelfs soms af of het al niet mogelijk was. Voor BPD heeft de online verkoop veel voordelen: geen kosten meer voor makelaars of Funda en de mogelijkheid om zelf een database met leads op te bouwen.
Kniest vertelt dat de VR-optie technisch een hele uitdaging was. Alle prospects moesten de functie kunnen benutten en niet alleen de mensen met een VR-bril. De VR-functie is daarom in de website geïntegreerd. Bij serieuze interesse gaat BPD niet – zoals voorheen gebruikelijk – een prospectus, maar een VR-bril sturen, zodat potentiele kopers een nog betere indruk krijgen. In september gaan 200 projectsites online. BPD wil 25% van de woningen online verkopen.
Justin Kniest (TamTam) CMC - Nieuwe Interfaces & Design from iMMovator