Jan de Wever, Visual radio manager QMusic uit Brussel, is naar Nederland gekomen om te vertellen over de ontwikkeleing van QMusic visual radio. In 2012 startte het station met een vaste camera in de studio en een tickertape. “Maar hoe interessant is dat,” stelt De Wever. QMusic maakte de omslag naar een merkenstrategie voor QMusic, waarbij radio, app, site en televisie volledig werden geïntegreerd. Video werd professioneel opgepakt. Live audio- en videostreams zijn te zien en te horen via de apps en QMusic-site. En video daarnaast ook te zien via het digitale videokanaal. Er is bovendien interactie met de luisteraars/kijkers via social media en voting. De Wever vertelt dat deze hele organisatie alleen mogelijk was dankzij verregaande automatisering, zoals een automatische camera en automatische regie in de studio. QMusic ontwikkelde ook een eigen contentmanagementsysteem Dario waarin alle redactietools zijn geïntegreerd en die als basis fungeert voor alle output naar alle kanalen. De belangrijkste lessen: 1. Zorg voor draagvlak van DJ tot directie.2. Laat je video niet door DJ’s maken.
Jan de Wever (Q-Music Benelux)- Cross Media Café Radio from iMMovator