Video van: Jacob de Vries (AVROTROS)
Event: Cross Media Café Coming Soon
Datum: 23 september 2014
Consumentenprogramma Radar is nog steeds mateloos populair met gemiddeld 1,8 kijkers per uitzending, aldus Jacob de Vries, projectleider internet Radar. Het programma heeft al tien jaar een eigen testpanel van 60.000 mensen. Dit panel beantwoordt twee keer maand een vragenlijst over producten en diensten. Hoe interessant de uitkomsten ook zijn, ze zijn niet representatief. Van de respondenten is te weinig bekend. Radar gaat daarom een nieuwe testpanel creëren. Mensen kunnen zich aanmelden via www.radartestpanel.nl. Na beantwoording van een aantal persoonlijke vragen worden ze lid van de online communicatie. Vervolgens krijgen ze via een link een goed vormgegeven vragenlijst toegestuurd die ze op desktop, tablet of mobiel kunnen invullen. De uitkomsten worden teruggekoppeld in de uitzending en via de online en social media van Radar.
Het testpanel levert regelmatige nieuwswaardige feiten op, waaronder: “WhatsAppers maken zich zorgen”. Toekomstplannen? Radar wil de onderzoekpoot verder uitbreiden met kleine focusgroepen voor kwalitatief onderzoek en location based-onderzoeken, bijvoorbeeld waardering van winkels. Het testpanel kan ook worden ingezet voor vragen van derden.