Toen Electronic Sports League (ESL) in 2000 van start ging, was het slechts een bijeenkomst voor gameliefhebbers. Nu runt het bedrijf evenementen die stadions vol en miljoenen kijkers online bij elkaar brengen. Het grootste event van ESL heeft rond de 48 miljoen kijkers en ongeveer 160.000 bezoekers.
“We maken van de spelers helden en geven ze een podium, online en offline.” – Jaap Visser
Volgens Jaap Visser (Managing director of ESL Benelux) zijn eSports de laatste jaren veel professioneler geworden. Ook is de populariteit ervan enorm gegroeid, zowel offline als online. Dit komt met name doordat de spelers worden neergezet als helden, ze krijgen niet alleen offline maar ook online een platform om in contact te komen met hun fans. Interactie met de doelgroep is heel belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld naar een eSports event gaat is het een complete ervaring geworden. Wereldberoemde DJ’s als Hardwell treden op, daarnaast is er een tentoonstelling die men kan bezoeken en zijn er stands van bedrijven als BMW.
Dit succes is met name te danken aan de combinatie met Twitch. ESL is de grootste content provider voor Twitch en bereikt een enorm publiek. Inmiddels is ESL ook te vinden op andere platforms als YouTube. De uitdaging waar ESL nu mee bezig is, is het uitbreiden van de eSports naar Nederland. De fans weten de eSports al te vinden in bijvoorbeeld Engeland en Duitsland, maar nog niet in Nederland.
Lees hier het verslag van Event Engineering over het creëren van een bijzondere event experience.
Dit event is mede gefinancierd vanuit de Toeslag voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) van het ministerie van Economische Zaken en een bijdrage uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) in het kader van het innovatieprogramma SAX.