Beam is het jongerenmerk van de EO. 50.000 jongeren van 16-21 jaar zijn betalend lid en krijgen daarvoor kortingen op evenementen en een magazine. Tot een jaar geleden had Beam ook een online radiokanaal dat fungeerde als kweekvijver voor nieuw talent. Aan het online kanaal kwam een einde na een herstructurering binnen de NPO. Beam besloot vervolgens voor hun audio-aanbod naar Spotify en Youtube te gaan. Was dat een goed idee? Herbert Codée, Product manager Beam, is niet ontevreden. De Beam playlists op Spotify en Youtube worden door een groeiend aantal volgers beluisterd en bekeken. Volgens Codée komt dat onder meer door het onderscheidende aanbod: worship. De jongeren komen via whatsapp-berichten en gepersonaliseerde nieuwsbrieven bij de Beam playlists op Spotify en Youtube uit. Ook Codée is van mening dat het belang van live radio steeds verder afneemt. Hij ziet nog wel toekomst voor ochtendshows, maar stelt dat het voor jongeren van belang is dat de content via meerdere platforms en on demand beschikbaar moet zijn.
Herbert Codée (BEAM) - Cross Media Café Radio from iMMovator