Is Trump president geworden door Facebook? Niemand kan het met zekerheid zeggen. Dat Facebook een grote invloed op de nieuwsvoorziening in Nederland zou hebben, betwijfelt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van Nu.nl in ieder geval zeer. Slechts 2% van het verkeer naar Nu.nl komt via Facebook binnen. Hoekman stelt dat het mediagebruik in Nederland behoorlijk divers is. Nog steeds kijken dagelijks ruim twee miljoen mensen naar het NOS Journaal. Ook kranten worden nog steeds gelezen en een ook een platform als Nu.nl heeft zo’n 2 miljoen bezoekers per dag.
Hoekman vertelt dat Nu.nl op verzoek van de lezers bezig is met de ontwikkeling van een gepersonaliseerde voorpagina. Hij constateert dat de lezer in basis lui is. Op Nu.nl kunnen bezoekers nu al hun voorkeuren instellen door selectie van artikeltags. Maar slechts 3% doet dat, stelt Hoekman. Op dit moment werkt Nu.nl al met geotargetting. Wie in een bepaald deel van het land verblijft, krijgt lokaal nieuws in samenwerking met regionale mediabedrijven. In de nieuwe versie kan de lezer in hoge mate op eenvoudige wijze invloed krijgen op z’n eigen voorpagina. Nu.nl zoekt naar de juiste verhouding van nieuws wat de bezoeker moét weten (en dus altijd voorgeschoteld krijgt) en wat hij wíl weten. Na het Cross Media Café ging Hoekman direct door naar een volgende meeting op het Mediapark waar mediabedrijven om tafel zaten met Facebook over samenwerking in nieuwsvoorziening en factchecking.