Erfan Saardati is Hoofd VR bij Surround Vision, het bedrijf dat alle VR belevingen voor Sky maakt. Het grote voordeel van VR is volgens Erfan dat je in het hart van de actie komt. Op de fiets van Chris Froome, in de boksring, op een Formule 1 wagen, en bij de ontknoping van de Engelse Premier League: dankzij de VR app van Sky kun je het allemaal front row meemaken.
Erfan benadrukt dat het erg belangrijk is dat hetgeen dat je vastlegt dynamisch en aansprekend is. Denk dus goed na over wat je wilt vastleggen en zorg dat je dichtbij de actie kan zijn. De kracht van VR ligt in dat je kijkers de mogelijkheid biedt iets van dichtbij mee te maken, waar ze anders geen toegang toe hebben. Dankzij de lichtgewicht camera’s waarmee 360 graden video wordt opgenomen is het ook makkelijker om dichterbij de actie te zitten dan met een reguliere videocamera. Erfan laat het voorbeeld zien van de VR opname bij de huldiging van Leicester City. Als kijker ben je onderdeel van het feestje. De video was razend populair, ook buiten Engeland en is inmiddels 2,8 miljoen keer bekeken.
Erfan gelooft sterk in een toekomst waarbij VR groter wordt dan televisie. Hij noemt een voorspelling van Goldman Sax die zegt dat in 2025 VR meer gaat opbrengen dan televisie. Op dit moment wordt VR nog veelal gratis aangeboden, of samen met merken gecreëerd. Het bereik van VR gaat sterk groeien verwacht Erfan, omdat VR headsets goedkoper worden en VR content ook via web, mobiel en social media makkelijker gedeeld kan worden. Daarom is het van belang om VR nu al te omarmen, om te zorgen dat als de grote doorbraak daar is, je als merk makkelijk aan kunt sluiten.