Video van: Dave Kroon (SBS)
Event: Cross Media Café Coming Soon
Datum: 23 september 2014
De samenwerking tussen uitgever Sanoma, productiehuis Talpa en SBS begint volgens directeur SBS Media Solutions Dave Kroonvruchten af te werpen. “We weten elkaar goed te vinden, waardoor we adverteerders steeds meer oplossingen kunnen bieden.” Het lineaire aanbod en het kijkbereik staan niet langer voorop bij SBS. SBS wil interactie met de consument. “We willen formats aanbieden waarmee we maximaal kunnen inzetten op vijf touchpoints: televisie, digital, events, retail en partners.”
Het reality programma Utopia was een succesvolle case. SBS probeert de kijker zoveel mogelijk te betrekken en daarmee de loyaliteit te verhogen. Na een magere start wist SBS met die aanpak het marktaandeel van Utopia te verhogen van 6% naar 18%. Momenteel is het marktaandeel 12,5%. Kroon stelt zelf dat dat een knappe prestatie is gezien de zware concurrentie op de andere zenders in het tijdslot van 19.30-20.00 uur, waaronder DWDD en RTLNieuws.
Digitaal laat de betrokkenheid van de consument zich in cijfers uitdrukken met o.a. 450.000 gedownloade apps, 80.000 unieke browser-bezoeken per dag, 200.000.000 miljoen gestarte streams en 100.000 Facebookfans.
De Utopia-formule wil SBS dit najaar verder uitbouwen met het nieuwe datingprogramma Is this love. Een format waarbij zes singles samen wonen in een prachtig landhuis en op zoek gaan naar een levenspartner. Ook singles van buitenaf mogen reageren. En kijkers worden op een actieve manier betrokken bij het selectieproces. Met 2,8 miljoen Nederlandse singles, waarvan ruim 1 miljoen actieve daters, lijkt dit een kansrijk project. Ook voor de deelnemende retailers en partners. Dave Kroon geeft aan dat het huis vol staat met elektronica en mooi is ingericht…