Jinek wordt Eva met Greenberry
Greenberry is actief in innovatie en design, onder meer voor de omroepen. Creative Director Alain Dujardin presenteert een case rondom Eva Jinek. Nu de talkshows van Eva Jinek en Jeroen Pauw elkaar elke drie maanden gaan afwisselen, wil KRO/NCRV dat Jinek ook als ze niet op televisie is, relevant blijft voor de doelgroep en dat het merk Jinek online sterker wordt. Daarnaast wilde Eva Jinek ook minder koud en afstandelijk overkomen.
Dujardin vertelt hoe Greenberry voor het ontwikkelen van nieuwe concepten een beproefde aanpak heeft dat bestaat uit drie componenten. De eerste is ‘allen’: alle betrokkenen moeten bij de ontwikkeling betrokken moeten zijn. In dit geval dus ook hoofdredacteur Hans Laroes en Eva Jinek zelf, wat volgens Dujardin al een groot deel van het succes bepaalde. Tweede component is ‘co-creatie’ (echt samenwerken) en de derde ‘pressure cooker’: onder tijdsdruk werken en keuzes maken.
Dit leidde tot het online concept: 'Eva haalt je uit de informatiebubbel’. Eva Jinek geeft je een andere kijk op het nieuws via een online nieuwsplatform met zorgvuldig geselecteerde artikelen. Volgens Dujardin blijkt er een grote behoefte te zijn aan betrokken journalistiek met een eigen duiding. De nadruk op haar voornaam moet Eva Jinek benaderbaarder maken. Dat geldt ook voor het gebruik van een chatbot (bereikbaar via het nieuwsplatform), waarmee gebruikers in een Messenger-achtige omgeving artikelen bij ‘Eva’ kunnen opvragen door met haar in gesprek te gaan. Dujardin vertelt dat het vinden van de juiste tone-of-voice nog wel even een dingetje was. Aanvankelijk wilde Greenberry de chatbot zo inrichten dat het leek alsof Eva Jinek zelf berichten stuurde, maar dat bleek verwarrend te zijn. De chatbot heeft nu al – zonder enige vorm van promotie – 1000 users. Deze users wil Greenberry gebruiken als testgroep voor verdere ontwikkeling van het Eva Jinek-platform.
Uit de zaal komt de vraag hoe Greenberry de doelstelling van KRO/NCRV gaat meten. Dujardin stelt dat er kwantificeerbare subdoelen zijn gesteld, waaronder doelstelling over het bereik en verjonging van het publiek.
Alain Dujardin (Greenberry) - CMC Nieuwe Interfaces & Design from iMMovator