Verschillende toonaangevende broadcasters en distributeurs zijn aangesloten in de werkgroep Programmasignalering van Media Perspectives. De deelnemende partijen praten over standaarden en nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering.
De huidige deelnemers aan de werkgroep zijn: NPO, RTL Nederland, Talpa Network, Liberty Global, VodafoneZiggo
De documenten met de twee technische specificaties zijn gepubliceerd op deze pagina en worden regelmatig bijgewerkt. De standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.
Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. “Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.”
Media Perspectives heeft vanuit de werkgroep Programmasignalering nauw contact met de internationale standaardisatie commissie SCTE. Zo kan invloed worden uitgeoefend op basis van de praktische implementatie van het protocol in de Nederlandse markt.
Neem gerust contact op met Media Perspectives voor op- en aanmerkingen, vragen, als u een bijdrage wilt leveren of als uw organisatie de richtlijnen voor eigen gebruik wil toepassen. De werkgroep wordt geleid door Peter Schurman (peter.schurman@mediaperspectives.nl).