7 december 2021

Cross Media Café: Audio in demand

Tickets 0,- (Gratis)

Audio is nog steeds een levendige en dynamische sector in de media-industrie. Er zitten veel interessante nieuwe ontwikkelingenin de pijplijn. In dit Cross Media Café, dat we zoals altijd organiseren in samenwerking met Beeld en Geluid, kijken we naar nieuwe formats, nieuwe technieken en nieuwe business modellen. En we laten zien waar Nederland naar luistert. Natuurlijk hebben we het over podcasts, maar ook over andere ontwikkelingen op het gebied van radio en andere vormen van audio.

Gasten

De volgende sprekers schuiven bij ons aan:

  • Egon Verharen, Manager Innovatie NPO: Welke audio-innovaties worden bij de publieke omroep ontwikkeld? Wat is er nu al mogelijk en wat komt eraan? Een overzicht met speciale aandacht voor 8D audio podcasts, object based audio en location based audio – en daarbij inzicht in de een van de eerste live-uitzendingen in Dolby Atmos.
  • Robin Smits, Oprichter Superposition: Superposition ontwikkelde voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de applicatie Groef, die op een speelse en innovatieve manier een uniek inkijkje in het muziekaanbod in de platenwinkels geeft van de jaren 1910-1960.
  • Yvette van den Berg, Research manager Nationaal Luisteronderzoek: NLO werkt samen met RAB (radio-exploitanten), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media-Adviesbureaus) aan een nationaal luisteronderzoek. Waar luisteren we naar?
  • Liedewij Hentenaar, Directeur Radio Advies Bureau NL: RAB publiceert de maandelijkse Podcast en Audio on Demand Standaard en werkt nu aan een overzicht van alle podcasts. Hoe ontwikkelt de markt zich?
  • Annick van der Leeuw​, Eindredacteur BNR: Voor de 200e editie van de Petrolhead uitzending ging BNR met luisteraars naar het circuit van Zandvoort. Annick van der Leeuw laat zien hoe er hybride modellen ontstaan die zitten tussen radio en podcasts.
  • Elger van der Wel, podcastmaker: Elger maakt onder andere de populaire podcast ´Trust Nobody´ waarin de ontwikkelingen in het TV programma Wie de Mol besproken worden. Onlangs ging hij samen met een groep luisteraars op reis. Welke interessante mogelijkheden bieden de communities rond podcasts nog meer?
  • Anne Moraal, Chef Audio NRC: NRC heeft een eigen podcast app, waarin ze gebruikers ook wijzen op podcasts van derden. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
  • Titus van Dijk, oprichter Tonny Media: Deze podcast uitgever experimenteert met nieuwe verdienmodellen. Zo slaan Tonny Media en bol.com de handen ineen rond De Onderneem Game, waarin podcasts op zoek gaan naar het beste product. Het winnende product wordt geproduceerd, en exclusief verkocht op bol.com.
  • Jeroen Broekema, mede-oprichter Springcast: Dit podcast hosting platform heeft internationale plannen. Wat houden deze precies in?

Praktische informatie

Het Cross Media Café zal plaatsvinden op 7 december van 14.00 – 17.00 uur in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Het programma bestaat uit twee blokken van 75 minuten, met een pauze tussendoor.

Alle bezoekers dienen in het bezit te zijn van een Coronatoegangsbewijs (om aan te tonen dat je negatief bent getest, in het bezit bent van een herstelbewijs, of bent gevaccineerd) en het dragen van een mondkapje is verplicht. Uiteraard houden wij ons aan de op dat moment geldende corona maatregelen.

Het Cross Media Café is daarnaast ook te volgen via een gratis livestream. Wil je de sessie online volgen? Registreer je dan ook. Een dag voor het event ontvang je de link naar de livestream per mail.

Heb jij een vraag voor een van de sprekers? Er is een chatfunctie tijdens de livestream, dus je kan ter plekke je vraag stellen! Of stuur hem nu vast in via communicatie@mediaperspectives.nl

In samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, organiseert Media Perspectives gedurende het jaar diverse Cross Media Cafés. Dit zijn bijeenkomsten voor mediaprofessionals waar de nieuwste ontwikkelingen worden gepresenteerd op het gebied van media, technologie en innovatie.

Met deze Cross Media Cafés dragen we bij aan kennisontwikkeling en kennisdeling om de media-industrie zo een stap verder te brengen.